Konkurs i rejsebranchen: Sådan er du stillet
Thomas Cook er gået konkurs. Men hvordan er du egentlig stillet, når et rejseselskab går konkurs?
Det britiske rejseselskab med mere end 170 år på bagen er natten til mandag gået konkurs.
Med en gæld på 1,7 milliarder pund, der svarer til 14,4 milliarder danske kroner, er Thomas Cook gået i betalingsstandsning.
Artiklen fortsætter efter videoen
Det har betydning for særligt de danske kunder hos rejseselskabet Spies, som er ejet af Thomas Cook.
Men hvordan er du som forbruger stillet, når et rejseselskab går konkurs. Det kan du få svar på i galleriet ovenfor.
Undskyld til de rejsende
Det er estimeret, at det er 600.000 rejsende fordelt på destinationer over hele kloden, der er berørt af Thomas Cooks konkursmelding.
De mange kunder, fik efter afsløringen af konkursen en undskyldning med på vejen fra selskabet.
– Jeg vil gerne undskylde over for vores millioner af kunder, tusindvis af ansatte, leverandører og samarbejdspartnere, som har støttet os i mange år, udtaler topchefen for Thomas Cook, Peter Fankhauser, i en meddelelse tidligt mandag morgen.
Danskere berørt
Også for Spies er fremtiden usikker. Så usikker, at rejseselskabet endnu ikke har et overblik over, hvad der kommer til at ske.
Dog ligger det fast, at 1400 passagerer til og fra Danmark bliver påvirket, da rejsetrafikken er indstillet mandag.
Spies har inden Thomas Cook gik konkurs udtalt, at firmaet har en sund økonomi, samt at man som rejsende er dækket af en rejseforsikring i tilfælde af en konkurs.
Som rejsende er der flere muligheder for at få refunderet dine penge, hvis det rejseselskab, du har købt billet ved, går konkurs. Læs mere om det i galleriet ovenfor.