Kongen af utroskab: -Det er ren forretning

Foto: MARK BLINCH/Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Det er sagt om Noel Biderman, at han er en sælger, der aldrig har prøvet sit eget produkt.

Privat er han – efter eget udsagn en lykkeligt gift far til to. Men forretningsmæssigt er Noel Biderman både berømt og berygtet for at stå bag utroskabssitet Ashley Madison, der er skaber kontakt mellem gifte personer, som ønsker en affære. Med løfte om fuld diskretion.

Diskretionen ligger det dog lige nu lidt tungt med. En hackerskandale har i de seneste uger udfoldet sig, hvor millioner af brugere over hele verden tilsyneladende har fået deres identitet afsløret, med de efterdønninger det nu i sagens natur måtte indebære.

Imens har den 44-årige canadier forholdt sig forbløffende tavs. Forbløffende, da han ellers meget åbent har markedsført og forsvaret Ashley Madisons forretningsgrundlag.

Biderman – med tilnavnet »the King of Infidelity« eller Kongen af utroskab – står selv for al markedsføring og optræder gerne i hjemmesidens reklamer, ligesom han også velvilligt har givet interviews.

Han mener, at Ashley Madison tilbyder en platform, der ikke i sig selv opfordrer nogen til utroskab, men blot befordrer den efterspørgsel, som allerede findes.

»Jeg mener som iværksætter, at det er vigtigt at plante dit flag i noget kontroversielt. Du kan se, hvad der skete i Sydkorea, da de lavede om på deres utroskabslov. Uanset, hvor der er et opdæmmet behov, er det godt for forretningen. Kondomproducenterne væltede ind, fordi forretningen vil vokse,« udtalte Noel Biderman tidligere i år, efter at Sydkorea afskaffede et forbud mod utroskab, som havde hindret Ashley Madison adgang til landet.

Sportsagenten iagtog stjernerne

Historien om Ashley Madisons oprindelse har iøvrigt to versioner. Noel Biderman fortæller selv, at han kom på ideen efter at han i sit arbejde som sportsagent havde set sportsstjerner jonglere med ægtefæller og elskere i forskellige byer, med risiko for rod i både privatliv og karriere. En anden udlægning lyder, at en forretningspartner, internetiværksætteren Darren Morgenstern, fandt på konceptet efter at have set statistikker på, at over 30 pct. af brugerne på traditionelle datingsites er gifte. Med andre ord var der et uopdækket nichemarked.

Hvorom alting er, blev Ashley Madison lanceret på Valentinsdag 2002, og det var oprindeligt Darren Morgenstern, der var ansigtet udadtil, mens Noel Biderman var direktør.

I 2007 blev sitet solgt til en gruppe canadiske investorer under selskabet Avid Life Media, der ejer en række andre dating-sites.

Darren Morgenstern gled ud, mens Noel Biderman fortsatte som direktør for foretagendet foruden at overtage Morgensterns offentlige rolle. Og det trives han med.

»Jeg føler ikke, at min mission er fuldendt. Hvis jeg gav efter for noget af dette pres, føler jeg virkelig, at det ville det sætte mig tilbage. Det føles, som om jeg har en mission. Jeg er Mr. Ashley Madison nu. Der er ingen vej tilbage.«

Powered by Labrador CMS