Kommunal ældremad stod på dørtrinnet: Fuglene begyndte at spise af det
En papkasse med mad til flere dage til en ældre borger i Greve Kommune blev afleveret på det forkerte dørtrin – og så tog fuglene ellers for sig af retterne.
Det er nok ikke lige på denne måde man forestiller sig at ældremad bliver leveret og opbevaret på. For da Katrine Jørgensen forleden kom hjem, stod der en papkasse på dørtrinnet som indeholdt ældremad til flere dage. Maden havde stod på dørtrinnet i flere timer og fuglene var efterhånden begyndt at hakke i det.
Sådan beskriver Katrine Jørgensen situationen på sin Facebook-profil:
Bt.dk har kontaktet Greve Kommune om sagen. Det viser sig, at den private leverandør, Det Danske Madhus, der står for udbringningen, flere gange har begået fejl som denne. Derfor har centerchefen for Sundhed og Pleje i kommunen bedt om en skriftlig redegørelse fra leverandøren.
– Jeg vil vide, hvad virksomheden gør for, at det ikke sker igen. På sigt kan det godt ende med en opsigelse af kontrakten, hvis virksomheden ikke overholder kvalitetskravene, siger centerchef Hanne Staanum til bt.dk.
Men at ældremad bliver leveret på dørtrinnet – og ikke helt ind i køleskabet – er ikke nødvendigvis en fejl. Der kan ifølge kommunen sagtens ligge en aftale bag dette.
Bt.dk har også talt med direktøren i Det Danske Madhus, Henrik Sørensen. Han beklager episoden og kalder det en bommert.
– En chauffør har afleveret maden på en forkert adresse. Det er brandærgerligt, men trods alt en menneskelig fejl. Men jeg erkender, at maden ikke er pakket, så den er sikret mod skadedyr. Og det er noget sjusk, vi ikke kan have, når vi arbejder med mad. Så jeg sørger for, at medarbejderen med det samme får at vide, at vores procedurer altså skal overholdes, siger Henrik Sørensen, der også slår fast at firmaet ikke normalt leverer mad på dørtrinnet i en papkasse. Leveres maden uden for døren, sker det altid i en termokasse.
“I morges stod den her kasse med 3 bakker mad uden for vores dør. Kassen er uden låg, og maden er derfor blevet ødelagt af fugle. Min mor har ringet rundt og efter en time får hun fat i en fra Greve kommune som vil tage sig af det. Efter kl 13 hvor min mor kommer hjem, står maden her stadig, og der er ikke sket mere i sagen. Min mor kører over til den ældre dame, der skulle have maden, som intet nyt mad havde modtaget eller fået besked om fejlen. Så nu står denne dame uden den mad, hun har betalt for og ingen gider tage ansvar for det. Og det er ikke første gang vi oplever nogen lign dette.
Er det virkelig rigtigt at de mennesker der har behov for denne service skal behandles så ringe?”