Købmænd: Politiet kommer ikke, når vi anmelder tyveri
Danske købmænd føler sig svigtet af politiet, når de anmelder de butikstyverier, som ifølge Rigspolitiets egne nøgletal er et stigende problem.
Oplevelsen fremgår bl.a. af en medlemsundersøgelse fra brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd.
På spørgsmålet om, hvorvidt politiet kommer, når butikstyveri anmeldes, har 90 købmænd svaret. To ud af tre – 68 procent oplever, at politiet ikke rykker ud. Samtidig oplever 38 procent af 102 købmænd, at politiet ikke tager butikstyveri alvorligt.
»Jeg synes, at myndighederne svigter på det her område,« siger John Wagner, adm. direktør hos De Samvirkende Købmænd:
»Jeg har fuld forståelse for, at politiet prioriterer terrorbekæmpelse og anden alvorligere kriminalitet. Men jeg må råbe vagt i gevær, når vores medlemmer oplever det som krænkende, at politiet ikke tager sig af butikstyverier. Og jeg appellerer til, at politiet får flere ressourcer, så de kan komme noget mere.«
Tæller 13 butikskæder
Medlemmerne i De Samvirkende Købmænd tæller 13 butikskæder, heriblandt SuperBest-, Spar- samt REMA 1000-købmænd. De har ikke formuleret en bagatelgrænse for, hvornår butikstyveri anmeldes. Ifølge direktøren mener købmændene »næppe, det er besværet værd for en Magnum-is, men det afhænger af den konkrete situation«.
Coop, der ejer butikskæderne Irma, Kvickly, Brugsen og Fakta, genkender det billede, som De Samvirkende Købmænd tegner.
»Vi har en politik om at anmelde samtlige tyverier. Og politiet kommer bestemt ikke altid, når vi ringer. Vi har ikke en statistik på det, men de 68 procent, som De Samvirkende Købmænds undersøgelse viser, lyder bestemt ikke fremmed,« vurderer Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, der lægger vægt på, at det kan være en ubehagelig situation at tilbageholde tyve, der opfører sig truende eller aggressivt.
»Vi har overvågningssystemer og i større butikker vagter på udsatte tidspunkter, ligesom vi i ekstreme situationer kan have vagter ved mindre butikker. Men det er uholdbart, og vi ønsker, at politiet var mere synligt til stede,« siger Coops informationsdirektør.
Et spørgsmål om ressourcer
Rigspolitiets nøgletal viser en stigning i antallet af anmeldte butikstyverier i kategorien »købmand/supermarked/mejeri« fra 12.363 i 2013 til 13.010 anmeldelser i 2014.
Og politiet tager skam butikstyverierne alvorligt, understreger politiinspektør Jørn Kjer, leder af Rigspolitiets Nationale Forebyggelsescenter, og påpeger, at der sidste år blev rejst godt 13.000 sigtelser for forbrydelsen.
Men ifølge politiinspektøren er det nødvendigt med en forventningsafstemning om, hvornår politiet rykker ud, når købmænd og supermarkeder anmelder de mange butikstyverier.
»Det er et spørgsmål om opfattelsen af, at politiet skal være til stede hver gang. Men der må man bare erkende, at det kan man ikke forvente i alle tilfælde. Og det har vi beskrevet i servicedeklarationen,« siger Jørn Kjer.
Med servicedeklarationen henviser politiinspektøren til en tekst på nettet, hvor politiet forklarer, at butikstyverier skal anmeldes skriftligt, medmindre gerningsmanden f.eks. er under 18 år, ikke er herboende udlænding, ikke er sikkert identificeret, eller hvis butikstyveriet virker professionelt eller af større omfang, eller hvis gerningsmanden optræder voldeligt eller truende.
»Det ærgrer mig, hvis købmændene føler sig svigtede. Men faktum er, at vi har en servicedeklaration, og vi er nødt til at prioritere vores ressourceanvendelse,« siger politiinspektøren og tilføjer:
»Hvis vi skulle dimensionere vores mandskab efter, at vi skulle køre ud til alle butikstyverier, skulle det se anderledes ud – og sådan er det ikke.«
Nytter/nytter ikke at gå på nettet
Dansk Supermarked, der ejer Føtex-, Bilka- og Netto-butikkerne, klarer sig som oftest uden politiet. De har stor succes med at anmelde butikstyverier skriftligt, hvor en ansat beder tyven om at underskrive en blanket, som bliver sendt ind til politiet, der kvitterer med en bøde til tyven. I tilfælde, hvor tyven ikke vil tilstå, eller situationen er på vej til at udvikle sig i en dramatisk retning, kontakter de ansatte politiet.
»Vores generelle opfattelse er, at samarbejdet med politiet fungerer godt, og de kommer i langt de fleste tilfælde af tyveri, når vi tilkalder dem,« siger Maia Lindstrøm Sejersen, som er kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked, og tilføjer:
»Indimellem går der noget tid, før de dukker op i en tyverisag, og selv om det kan være frustrerende i situationen, så respekterer vi, at politiet kan have andre, mere presserende opgaver.«
Men John Wagner fra De Samvirkende Købmænd giver ikke meget for servicedeklarationerne.
»Det minder om, når ældre har problemer med Skat og får besked på bare at gå på nettet. Det nytter ikke, at købmændene ringer til politiet, når de sidder med en tyv og får besked på at udfylde en formular på nettet,« siger John Wagner.
Direktøren medgiver, at politiet ikke har mandskab til at rykke ud, hver eneste gang en købmand opdager et forsøg på butikstyveri, men påpeger, at flere udrykninger muligvis kan give færre butikstyverier:
»Købmændene betaler skat og skaber arbejdspladser og oplever, at politiet ikke kommer, når deres ejendom bliver stjålet. Vi må formode, at det har større præventiv effekt, hvis politiet tager fat i gerningsmanden. Samtidig er det et vigtigt signal til personalet, så de kan føle sig trygge på arbejdspladsen.«