Københavns bycykler er kørt i grøften
De Konservative vil droppe de avancerede bycykler i hovedstaden, efter det nu har vist sig, at projektet slet ikke kører efter planen.
Politiken skriver, at på nuværende tidspunkt skulle der have været 1.860 nye elbycykler på vej i København. Der er kun 426. Der skulle efter planen have været opstillet 105 ladestationer – der er kun 27.
København og Frederiksberg Kommuner havde forventet, at hver cykel skulle køre tre ture per dag. Det betyder, at de 426 cykler, der er på plads, skal køre 1.278 ture dagligt. I første halvdel af december sidste år blev der kun kørt 530 ture.
Rasmus Jarlov (K), der er de Konservatives politiske leder i Københavns Borgerrepræsentation, er ikke overrasket. Han har været modstander af projektet hele vejen igennem, og opfordrer nu til, at man stopper projektet, som står til at koste samlet 88 millioner kroner.
»Enhver burde fra start kunne tænke sig til, at der ikke er behov for, at kommunen leverer cykler til folk. Dem kan de godt købe selv. Det har vi sagt 100 gange, og vi har naturligvis haft ret. Det er ren spild af penge,« siger Rasmus Jarlov til Berlingske Nyhedsbureau.
Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Ø) har dog ikke mistet troen på projektet.
»Opstarten vil altid være langsom, og det ville da undre mig, hvis det var sådan, at alle bycyklerne var ude at køre allerede nu. Men hvis vi kigger på, hvor mange bycykler, der er på gaden nu, så synes jeg ikke, jeg har grund til at være utilfreds,« siger han til Politiken.
Rasmus Jarlov er lodret uenig med borgmesteren:
»Hvis ikke venstrefløjen har bare en lille smule røde ører over at spilde folks penge på denne måde på trods af så mange advarsler, så har de et alt for afslappet forhold til andre menneskers penge«.
Rasmus Jarlov siger, at hvis man overhovedet skal have kommunale cykler til pendlere, så bør man nøjes med den gamle model, hvor man smider en 20-krone i en lås – samme system som man kender fra mange indkøbsvogne.