Køb sikkert på nettet: Her går det ofte galt

Arkivfoto: Colourbox
Offentliggjort Sidst opdateret

Hvad tror du, der oftest går galt, når danskerne handler på nettet? Få svaret her og se, hvordan du undgår det.

Har du prøvet at få en forkert vare, størrelse eller farve tilsendt, når du handler på nettet?

Så er du langt fra den eneste. Det er nemlig scenarier som overstående, der oftest går galt, når man handler på nettet. Det vurderer juridisk konsulent ved Forbrugerrådet Tænk Lea Markersen.

– Vi får hver dag henvendelser om, at forbrugeren ikke får de varer, de har bestilt, får tilsendt helt andre varer som en sko i en forkert farve, defekte varer eller at der er blevet trukket for mange penge på kontoen, siger hun til Newspaq.

Jurist og teamleder ved e-mærket Camilla Post får også henvendelser fra utrygge kunder, hvis varer er forsinkede. Hun forklarer, at de oftest handler om travlhed eller sygdom hos netbutikken og at varerne i de fleste tilfælde kommer frem efter få dage.

Hun peger på en mere alvorlig faldgrube, som du skal passe på ikke at falde i, når du leder efter din næste designertaske eller skijakke på nettet.

– Man kan risikere at støde ind i en fupbutik, og de kan enten trække dine penge uden at sende varen eller sende dig en billig kopi-vare, som du har betalt for meget for, siger hun til Newspaq.

Det kan for mange betyde en lang og sej kamp om at få den rigtige vare eller pengene retur. Du kan risikere, at hverken forbrugerorganisationer eller myndigheder kan hjælpe dig, og at varen bliver pålagt moms, gebyrer eller told.

Camilla Post forklarer, at du kan spotte en fupbutik ved at kigge efter sprogfejl og alt for lave og skæve priser, som computeren generisk har oversat fra et andet sprog og valuta. Du skal også lede efter oplysninger om virksomheden som et CVR-nummer og e-mærket, der er et stempel på sikker handel. Har du kun få muligheder for betaling, skal du også undre dig.

Men har du brugt dit dankort på en dansk side til at købe et par solbriller eller sko på en tryg netbutik, er du en del mere sikker.

– Din bank har pligt til at hjælpe dig med at få pengene igen, hvis de er blevet trukket uden, du har fået varen, eller hvis der er blevet trukket for meget, forklarer Lea Markersen.

Her er de to eksperters råd til at handle sikkert på nettet:

– Tjek anmeldelser af netbutikken på google og diverse brugeranmeldelsessider, før du køber noget fra siden.

– Se efter e-mærket, når du handler på en hjemmeside. Mærket betyder, at netbutikken lever op til nogle krav omkring brugervenlighed, service og e-handel, som er beskrevet i loven.

– Brug altid betalingskort – og foretag IKKE en kontooverførsel til netbutikken. På den måde er du beskyttet af indsigelsesordningen og kan få pengene retur, hvis der går noget galt.

– Pas på told og moms ved e-handel, især når du køber varer fra udlandet og uden for EU. Tjek Skats hjemmeside for at se reglerne for, hvornår du skal betale moms og told.

– Du har som udgangspunkt 14 dages returret, når du handler ved en netbutik i EU. Undtagelserne favner rejser, flybilletter, billetter til kulturarrangementer, husholdnings- og levnedsmiddelvarer samt specialfremstillede varer.

Newspaq

Powered by Labrador CMS