Klager over 200 bøder 

Mange vognmænd får bøder, selv om de har betalt den nye vejafgift korrekt, lyder det fra brancheformand

Offentliggjort

Fejl i vejafgiftssystemet for lastbiler

Der er opstået fejl i systemet bag den nye vejafgift for lastbiler, hvilket har resulteret i 200 fejlagtige bødeforlæg til vognmænd. Brancheforeningen ITD Danmark planlægger at gøre indsigelse mod disse bøder, da mange vognmænd har betalt afgiften korrekt.

Sund & Bælt, som står for opkrævningen, har udtalt, at kontrollen er digital og automatiseret, hvilket kan føre til sjældne fejl. Vognmænd, der kan dokumentere korrekt betaling, kan få deres bøder annulleret, hvilket understreger behovet for en pålidelig løsning.


Denne faktaboks blev genereret af Labrador AI og korrekturlæst af en journalist.

Der er fejl i systemet bag den nye vejafgift for lastbiler, der er trådt i kraft fra årsskiftet.

Det mener man hos brancheforeningen for transport og logistik ITD Danmark.

Her agter man at gøre indsigelse mod 200 bødeforlæg, der er givet til vognmænd for ikke at have betalt vejafgiften korrekt.

- Vi kan ikke sige, hvor fejlen er. Men vi har flere tilfælde, hvor boksen, der bruges til registrering af kørslen, har registreret korrekt, men hvor der alligevel kommer et bødeforlæg, siger formand for brancheforeningen John Skovrup.

4500 kroner 

Det koster en bøde på 4500 kroner, hvis man kører på 10.900 kilometer afgiftsbelagte veje uden at have betalt afgift.

Vognmændene kan betale ved hjælp af en vejafgiftsboks, der installeres i lastbilerne.

Der er tre forskellige udbydere af udstyret, man kan gøre brug af.

- Vi får indberetninger fra medlemmer, der oplever, at den hardware, man skal have for at betale vejafgiften, er problematisk. Der er flere udfald, og der sker fejl, siger John Skovrup.

Lastbiler på 12 ton og derover skal fra årsskiftet betale en kilometer baseret vejafgift for at køre på 10.900 kilometer stats- og kommuneveje.

Sund og Bælt

De 200 bødeforlæg, som er indberettet af medlemmerne som fejlagtige, er givet for overtrædelser i perioden fra 1. januar til 15. januar.

Det er Sund & Bælt, der håndterer opkrævningen af vejafgiften.

Selskabet skriver i et svar, at man først fra 9. januar er begyndt at udstede bøder, selv om afgiften formelt trådte i kraft per 1. januar.

- For at give alle vognmænd mulighed for at komme godt i gang med ordningen og få håndteret eventuelle tekniske udfordringer, er der ikke udstedt bøder før 9. januar, lyder det i svaret.

Digital og automatiseret 

Sund & Bælt skriver også, at "langt hovedparten af de afgiftspligtige lastbiler betaler vejafgiften korrekt".

Der kan dog ske fejl, lyder det også.

- Eftersom kontrollen er digital og automatiseret, kan der i sjældne tilfælde opstå fejl.

- Såfremt en vognmand er uenig i bøden, kan vognmanden gøre indsigelse. Hvis vognmanden kan dokumentere, at vejafgiften er betalt korrekt, annulleres bøden, skriver Sund & Bælt.

Den kilometerbaserede afgift beregnes ud fra lastbilernes udledning og skal fremme en grøn omstilling af vognparken.

Powered by Labrador CMS