Klage over ferien: Dette skal du huske
Mange danskere klager hvert år over deres ferie.
Ringe rengøring, mangelfuld service i receptionen eller støj fra et byggeri lige uden for hotelværelsets vindue.
Hvis du har siddet med en følelse af, at du ikke fik det hotel, du havde betalt for, så er du langtfra alene.
Faktisk var hver fjerde sag hos Pakkerejse-Ankenævnet en klage over hotellets standard ifølge ankenævnets årsberetning for 2018.
– Det handler mange gange om, at man kommer ned til et hotel, som ikke helt ligner det på billederne. Det er måske mere slidt, end det fremgik af den kategorisering, som rejsearrangøren har formidlet, siger Laila Aackmann, som er sekretariatsleder hos Pakkerejse-Ankenævnet.
Rejsearrangørens ansvar
Derfor skal du sikre dig, at rejsearrangøren har levet op til lovkravet om, at de sammen med ordrebekræftelsen skriftligt giver dig oplysninger om de væsentligste kendetegn samt rejsearrangørens og landets kategorisering af hotellet.
Det skal ske på et varigt medie som en mail. Med det i hånden står du stærkt ved en eventuel klage, hvis du samtidig kan dokumentere, at hotellet ikke har levet op til det lovede.
Pakkerejse-Ankenævnet modtager også ofte klage om støj på rejsemålet.
– Hvis der bliver bygget et hotel lige ved siden af, skal man selvfølgelig være blevet oplyst om, at der vil være støj, siger hun.
Men støj kan samtidig være en svær ting at dokumentere. Laila Aackmann råder til at lave lydoptagelser. Du skal også gerne kunne fremlægge, hvor ofte og i hvilket tidsinterval det har generet.
Hos Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme tager de sig af klager i sager, der har fundet sted i Danmark. Der er ofte tale om klager i forbindelse med afbestilling og “no show”.
– Det handler om, hvorvidt forbrugeren skal betale i den forbindelse og i givet fald hvor meget, siger Kaare Friis Petersen, som er erhvervsjuridisk chef og sekretariatsleder.
Få det på skrift
Der kan også opstå tvister om, hvorvidt man skal have et indbetalt depositum tilbage. Her gælder det om at være forudseende og få alle aftalevilkår på skrift i forvejen, hvis du skal have en god sag.
Kaare Friis Pedersen medgiver, at det generelt kan være svært at dokumentere problemerne, når maden er spist, støjen forsvundet og hotelopholdet overstået.
Og det er ofte lettere at dokumentere og klage over, at der ikke var mad nok, end at maden ikke smagte godt.
– Sådan noget som lugt kan også være svært at dokumentere. Mange sager, hvor det er ord mod ord, bliver afvist, siger han og tilføjer:
– Men man bør altid klage til virksomheden, for det kan jo også være, de medgiver, at der var mangler.