Kjærsgaard vil erstatte kommissioner med høringer

Folketingets formand vil lade undersøgelseskommissioner afløses af parlamentariske høringer.

– I mange tilfælde tager en undersøgelseskommission så lang tid, at når den er færdig, kan ingen huske, hvorfor den blev nedsat. Samtidig er de meget bekostelige. I dag mangler vi et organ imellem et åbent samråd og en undersøgelseskommission, siger Pia Kjærsgaard til Politiken. Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Landets embedsmænd skal i fremtiden tåle at blive indkaldt og konfronteret ansigt til ansigt af politikerne på Christiansborg.

Det mener Folketingets formand, Pia Kjærsgaard (DF), der nu sætter alle sejl til for at udskifte langvarige og milliondyre kommissioner med såkaldte parlamentariske høringer, hvor politikerne som noget nyt får lov at afhøre både ministre og embedsmænd.

Det skriver Politiken lørdag.

– I mange tilfælde tager en undersøgelseskommission så lang tid, at når den er færdig, kan ingen huske, hvorfor den blev nedsat. Samtidig er de meget bekostelige. I dag mangler vi et organ imellem et åbent samråd og en undersøgelseskommission, siger Kjærsgaard til Politiken.

Hun understreger, at undersøgelseskommissioner fortsat bør nedsættes i meget alvorlige sager. Men generelt har kommissioner og advokatundersøgelser taget overhånd.

Pia Kjærsgaard siger, at hun venter en bred opbakning til en ny kontrolinstans i Folketingets Præsidium, og at hun vil måles og vejes på, om det er lykkedes at indføre et nyt system, den dag hun ikke længere er formand for tinget.

Konkret ønsker Folketingets formand at kopiere en model fra Norge, hvor et kontroludvalg i det norske Storting kan tage sager op på eget initiativ og afhøre både ministre og embedsmænd.

Det er sket 18 gange de seneste 20 år. Overfører man en lignende ordning til Danmark, skal et nyt kontroludvalg i Folketinget i fremtiden bede ministre om at fremskaffe oplysninger, når der opstår ministerielle problemsager.

På baggrund af de oplysninger kan udvalget beslutte sig for at igangsætte en egentlig afhøring. Her skal det være frivilligt for embedsmænd i toppen af ministerierne at deltage, fordi ministeren har det endelige ansvar i departementet, mens embedsmænd i underliggende styrelser har pligt til at vidne.

Tidligere departementschef i Beskæftigelsesministeriet Bo Smith, der sidste år stod i spidsen for en kulegravning af embedssystemet, er enig i, at noget bør ske.

– Den måde, vi undersøger på i Danmark, er hverken tilfredsstillende for politikerne eller embedsmændene. Men løsningen på problemet er meget kompliceret, og derfor er vores anbefaling, at en sådan beslutning bør hvile på en grundig undersøgelse, siger Bo Smith til Politiken.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS