Kineserne rejser mere ud af landet
Kinesisk turisme fortsætter med at vokse markant
Hotels.coms Chinese International Travel Monitor afslører, at den vedvarende vækst i Kinas udgående turisme udgør store muligheder for den globale turismeindustri og hotelejere. Ifølge Hotels.coms seneste undersøgelse udgør de tech-kyndige unge og mere velhavende kinesiske rejsende en væsentlig del af en 20 procent stigning i kinesiske internationale rejsende, som nåede 107 millioner i 2014. Rapporten fremhæver også et behov for, at hotelejere tager højde for de kinesiske rejsendes behov såsom kinesisktalende personale, kinesisksprogede turistguider og tilpassede hjemmesider.
Den fjerde udgave af Hotels.coms Chinese International Travel Monitor (CITM) giver et detaljeret indblik i, hvordan udviklingen af kinesisk turisme påvirker den globale rejseindustri. Rapporten kombinerer data fra mere end 3.000 kinesiske, internationale rejsende og 1.500 af Hotels.coms hotelpartnere fra hele verden med Hotels.coms egne oplysninger og anden tredjepartsresearch.
CITM identificerede en stigende indflydelse fra Generation Y-rejsende – den såkaldte milleniumgeneration, der omfatter rejsende i alderen 18-35. 59 procent af de adspurgte hoteller svarede, at de havde oplevet en stigning i kinesiske gæster i alderen 35 eller under inden for det seneste år, og de forventer, at antallet fortsat vil stige. Væksten er særligt stor i Asien-Stillehavsregionen, hvor 78 procent af de adspurgte hoteller observerede en stigning.
Stigning i kinesiske luksusrejsende
Et andet vigtigt resultat i dette års rapport er den voksende købekraft blandt de 10 procent rigeste rejsende i forhold til rejseudgifter. Disse rejsende brugte 13.800 CNY ( 15.162 danske kroner) om dagen (inklusiv indkvartering), hvilket svarer til fire gange så meget som den gennemsnitlige kinesiske rejsende, der bruger 3.324 CNY (DKK 3.652). Dette blegner dog i forhold til de 5 procent rigeste, som brugte seks gange så meget som den gennemsnitlige kinesiske rejsende: nemlig 20.896 CNY (DKK 22.959), hvilket indikerer en fremkomst af en ”super-luksus”-klasse blandt de kinesiske rejsende.
Det er blevet normen blandt de kinesiske rejsende at bruge internettet til at undersøge og reservere deres rejse, mens brugen af mobiltelefoner til planlægning og reservation af rejsen er steget eksplosivt.
Inden for de seneste 12 måneder har 80 procent af de kinesiske rejsende nemlig brugt en online enhed til at planlægge og reservere deres rejse sammenlignet med kun 53 procent sidste år. Halvdelen af alle kinesiske, internationale rejsende bruger nu apps på deres smartphones til at planlægge og reservere rejser, hvilket kan sammenlignes med kun 17 procent året før.
I erkendelse af den stigende vigtighed af det kinesiske rejsemarked har Hotels.com lanceret en kinesisksproget hjemmeside i 2009. En række skræddersyede Hotels.com-apps til smartphones og tabletter er også tilgængelige på forenklet kinesisk, mens den populære kinesiske online betalingsløsning Alipay er blevet introduceret som en betalingsmetode for de kinesiske forbrugere.