Kæmpe regning: Nedtur for elselskab

Forbrugere blev vildledt, og det kommer nu til at koste for elselskabet

Offentliggjort Sidst opdateret

Retten i Roskilde har idømt energiselskabet Energi+ en bøde på 850.000 kroner for overtrædelse af forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven.

Det skriver Forbrugerombudsmanden.

Blev vildledt

Energi+ har kontaktet 83 forbrugere uden gyldigt samtykke og vildledt 73 af dem med urigtige oplysninger.

Selskabets direktør er ligeledes blevet dømt og skal betale en bøde på 200.000 kroner. Energi+ har tidligere været kendt som Grow Energy, og de fleste klager mod selskabet er modtaget under samme navn i 2021 og 2022.

Ingen binding

Fra Forbrugerombudsmanden står det også klart, at en aftale ikke er bindende, hvis forbrugeren ikke har givet samtykke til den i løbet af en telefonsamtale. 

Den kan dermed stemples som ugyldig, hvis forbrugeren bliver villedt. 

Særdeles grov sag

-  Her er tale om en særdeles grov sag, hvor rigtig mange forbrugere er blevet kontaktet uanmodet, og størstedelen af dem er tilmed blevet vildledt af Energi+, siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen. 

Hvis man derimod har indgået en reel aftale, som man ønsker at fortryde, kan man gøre det ved eksempelvis at skrive en mail inden for den 14 dages fortrydelsesret.

ENERGI+ HAR IFØLGE ANKLAGERNE:

  • udgivet sig for eller givet indtryk af at ringe fra forbrugerens nuværende elselskab
  • påstået, at Energi+ og forbrugerens nuværende elselskab var samarbejdspartnere, at forbrugerens nuværende elselskab var indforstået med opkaldet eller at opkaldet skete efter aftale med forbrugerens selskab, uden at det var korrekt
  • påstået, at forbrugeren havde penge til gode, selv om Energi+ ikke havde nogen viden herom
  • undladt at oplyse, hvor sælgeren ringede fra
Powered by Labrador CMS