Jensen’s Bøfhus: Shitstorm påvirker ikke salg
En bølge af utilfredshed på grund af en navnestrid i Højesteret har ikke ramt salget, siger ejeren af bøfhus.
Røde bøffer og softice fortæres ufortrødent på landets 34 Jensen’s Bøfhus-restauranter, oplyser Jensen’s Bøfhus, efter at kæden er havnet i en bølge af utilfredshed på sociale medier – en såkaldt shitstorm.
Restauranten vandt en strid i Højesteret fredag om retten til navnet Jensen’s mod en ejer af Jensens Fiskerestaurant. Det har skabt stor utilfredshed blandt flere danskere, og protesterne på internettet går ofte på, at den “store kæde tramper på den lille mand”.
– Vi er utrolig kede af den her sag, og det gør ondt og et stort indtryk, fordi vi hele tiden har ønsket at lave en folkelig restaurant. Men det har ikke haft nogen påvirkning på omsætningen, siger Palle Skov Jensen, indehaver af Jensen’s Bøfhus, til Ritzau.
Knap 90.000 danskere har frem til søndag formiddag udtrykt støtte til facebooksiden “Boykot Jensen’s Bøfhus”, og siden har nu flere “likes” end Jensen’s Bøfhus’ egen side Facebook. Men protesterne går ifølge indehaveren ikke ud over salget.
– Jeg har set salgstallene fra fredag aften, lørdag middag og tidligt lørdag aften, og der er tallene helt normale, så siderne på Facebook har indtil videre ikke påvirket os, siger Palle Skov Jensen.
Højesteret vurderede, at brugen af navnet “Jensens Fiskerestaurant” inden for samme branche som bøfkæden indebar “en utilbørlig udnyttelse af Jensen’s Bøfhus’ varemærkes særpræg og renommé”.
– Vi har fra start sagt, at vi ikke havde nogen problemer med, at Jacob Jensen kunne drive Jensens Fiskerestaurant i Sæby under det navn. Men det hele startede med, at han åbnede restauranter i Kerteminde og Faaborg, fortæller Palle Skov Jensen.
Sæby Fiskehal skal betale et vederlag på 200.000 kroner for at have krænket Jensen’s Bøfhus’ rettigheder og for brug af et logo, som Sø- og Handelsretten gjorde forbudt.
Jensen’s Bøfhus har på nuværende tidspunkt omkring 48 restauranter i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland. Sidste år havde restaurantkæden en omsætning på næsten en halv milliard kroner.
Tidligere har kæden accepteret, at en pølsevogn bærer navnet ” Jensens Pølse- og Bøfhus”.
/ritzau/