Jensen’s Bøfhus bestormet: Navnestrid skaber forargelse

Jensen’s Bøfhus har fået Højesterets ord på, at en restaurant ved navn Jensens Fiskerestautant krænkede bøfhusets rettigheder. Foto: JOACHIM ADRIAN/POLFOTO
Offentliggjort Sidst opdateret

Kommentarfelterne på Jensens Bøfhus Facebook-opslag svulmer med harme kommentarer – mange vil boykotte restaurantkæden.

Jensen’s Bøfhus har sat mange sind i kog, efter restaurantkæden fredag vandt en sag om krænkelse af deres varemærke over Jensens Fiskerestaurant i Sæby, der er ejet af Jacob Jensen. Højesteret afgjorde, at Jensen’s Bøfhus har ret til navnet Jensen’s inden for restaurationsbranchen, og at Jensens Fiskerestaurant derfor skal opgive sit navn og sit internet domæne samt betale en erstatning til Jensen’s Bøfhus på 200.000 kroner samt betale 150.000 i sagsomkostninger.

Sagen er faldet rigtig mange Facebook-brugere for brystet, og de lufter nu ivrigt deres utilfredshed på Jensen’s Bøfhus’ Facebook-side. Det seneste opslag på Facebook-siden har i skrivende stund fået 2.304 kommentarer, og når man skimmer dem igennem er langt de fleste fra utilfredse kunder, der brokker sig over Jensen’s Bøfhus’ sagsanlæg mod Jensens Fiskerestaurant. Mange mener, at Jensen’s Bøfhus opfører sig dårligt som en stor koncern, der tryner en mindre forretningsdrivende.

– I opfører jer som bøller med jeres sagsanlæg mod Jensen i Sæby. Håber forlaget, der udgiver frk Jensens kogebog giver jer samme behandling. Hun har trods alt 150 år på bagen, skriver Erik Fischer.

Opslaget handler egentlig om kædens desserter, hvor Jensen’s Bøfhus opfordrer til at skrive en anmeldelse af deres desserter, men det vælger langt de fleste at ignorere.

Boykotter bøfhuset

I stedet giver rigtig mange udtryk for, at de vil boykotte Jensen’s Bøfhus på grund af sagen

– Kære Jensens Bøfhus..  Jeg har tidligere i mit liv spist på jeres restaurant, men det er jeg simpelthen færdig med. Jeg er egentlig ligeglad, om i så forærede maden væk uden beregning så ville jeg ikke spise den, for det stunt i netop har lavet overfor en lille nordjysk fiskerestaurant, det er simpelthen ikke i orden. Vi lever i Danmark, og i opfører jer som var det i USA. Hvordan fanden kan i tillade jer at tage retten fra en mand til at anvende hans navn, skriver Jacob Søgaard.

– Mage til smålighed skal man lede længe efter, jeg har sat mine ben hos jer for sidste gang, skriver Thomas Mark Skafsgaard Jensen.

– Min familie og jeg har sat vores ben i jeres kæde for sidste gang. Ligeledes vil vi klart anbefale alle vores venner og bekendte at gøre det samme, samt anbefale dem at undlade at købe jeres færdigvarer i supermarkederne. Det er virkelig at gå i alt for små sko at ødelægge en mands livsgrundlag bare fordi han tilfældigvis hedder Jensen og har en fiskerestaurant, skriver Peter Braun.

Ejer: Vil beskytte mit varemærke

Mange går også til sagen med en lidt ironisk og humoristisk tilgang

– Jeg har netop fjernet mit efternavn Jensen fra min FB… Vi skulle jo nødigt ende i interessekonflikt, skriver Rasmus Otvald.

De mange kommentarer gør naturligt nok indtryk på Palle Skov Jensen, der ejer Jensen’s Bøfhus. Han er ked af de mange utilfredse reaktioner.

– Vi selvfølgelig kede af at det, og vi har to mand, der sidder og besvarer alle de kommentarer vi får på Facebook. For vi vil gerne give vores del og vinkel på historien, siger Palle Skov Jensen.

De mange utilfredse kunder får ham dog ikke til at fortryde sagen.

– Det er en principiel afgørelse af, at man ikke kan bruge det varemærke, som vi nu har bygget op over 25 år, siger han.

Ønsker Jacob Jensen det bedste

Palle Skov Jensen mener, at navnet Jensen indenfor restaurationsbranchen er så tæt forbundet med Jensen’s Bøfhus, at mange danskere vil associere andre Jensen-varemærker med hans kæde. Dermed trækker Jensens Fiskerestaurant på Jensen’s Bøfhus renomme, og nogle folk vil tro, at de har en sammenhæng. Han pointerer, at en stor del vores markedssystem er bygget op omkring, at man har beskyttelse på patenter og på sit varemærke, så kunderne ikke.

Han kan derfor heller ikke genkende billedet af, at de forsøger at underkue en “lille fisk” på markedet.

– Det har absolut ikke noget med den store mod den lille at gøre, og Jacob Jensen ønsker vi alt muligt held og lykke med hans restaurant fremover, siger Palle Skov Jensen.

Palle Skov Jensen tør ikke spå om sagen for konsekvenser for hans forretning, men han tror, at de forargede kunder kommer til at besinde sig efterhånden.

– Jeg håber, at folk tænker sig om en ekstra gang, og anerkender, at landets højeste juridiske myndighed har truffet afgørelsen i sagen, siger han.

Så hvis jeg gik ud og åbnede Jensens Kro i morgen, så vil jeg også kunne forvente et sagsanlæg?

– Nu svarer jeg ikke på hypotetiske spørgsmål. Men vi vil da måske råde dig til at læse dommen, inden du gik ud og gjorde noget, som var ulovligt, siger lyder det fra Palle Skov Jensen.

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS