IT-svindel: Asger føler politiet svigtede
Dukkede op på politistation med det, han troede var skudsikre beviser - blev sendt hjem for selv at skrive en anmeldelse.
De fleste af os kender til skræk-historier om folk, der står ude foran en skadestue eller et sygehus og bliver bedt om at ringe 112, hvis de vil have hjælp.
Eller historien om Falck-redderne fra Djursland, der nægtede at rykke ud til dødsulykke, før de fik et alarmopkald fra 112, som Newsbreak.dk tidligere har skrevet om.
Nogenlunde sådan havde Asger Rasmussen, 48 år og fra Brabrand, det for få dage siden, da han troppede op på nærpolitistationen i Brabrand, Aarhus, for at anmelde svindlen med det, han troede var en rygende pistol mod en eller flere personer, som havde bestilt varer på internettet ved hjælp af Asger Rasmussens kreditkort-oplysninger.
Men Asger Rasmussen endte med at gå fra politistationen med uforrettet sag og noget desillusioneret med følelsen af, at politiet enten ikke tog ham alvorligt, helst ikke ville hjælpe ham, eller deres egne it-systemer måske var så dårlige, at de burde have noget hjælp.
Derfor gik han hjem og skrev et brev til justitsminister Søren Pape Poulsen (K) og Østjyllands Politi. Du kan se hele brevet i bunden af artiklen.
Svindlen
– Jeg opdagede i mandags, at der var trukket tre beløb fra mit kreditkort, som jeg ikke kendte til. Jeg ringede derfor straks til banken og fik spærret mit kort. Derefter ringede jeg til de tre firmaer, der havde reserveret beløbene, og forklarede dem situationen. De forklarede, at pakkerne stod klar til afsendelse, men endnu ikke havde forladt firmaerne, forklarer Asger Rasmussen.
Da Asger ofte har hørt om svindel, men også ved, hvor svært det er at fange dem, der står bag, fik han en ide.
– Jeg tænkte: Hvis man nu kunne omdirigere pakkerne og stå klar, når svindlerne kom for at hente dem, så kunne de blive taget på fersk gerning. Jeg fik derfor samlet de ip-adresser ind, hvor pakkerne var blevet bestilt fra, og besluttede mig for at tage ned på min nærpolitistation i Brabrand for at lave anmeldelsen. Jeg havde jo masser af beviser med, mente jeg.
En kold karklud
Men så let skulle det ikke gå. For her er, hvad der ifølge Asgers opfattelse skete, da han kom ind på politistationen for at anmelde det, han troede var en god og spændende sag for politiet – en sag, hvor man i sidste endnu kunne stå med gerningsmændene til svindlen:
– Jeg blev mødt af en venlig medarbejder, der startede med at spørge: “Hvad kan vi gøre for dig? Og så fortalte jeg hende hele historien.
Stor var Asgers overraskelse, da han efter at have leveret alle sine beviser, fik at vide, at politiet godt kunne optage anmeldelsen af svindlen, men at det var nemmere, hvis han tog hjem og anmeldte det fra sin egen computer.
En af begrundelserne var, at på grund af nogle meget stramme sikkerhedssystemer, ville der gå en uge før anmeldelsen lå færdig i systemet, da nogle af papirerne skulle sendes med Post Nord.
– Jeg tænkte bare: “For helvede – Her står jeg med en rygende pistol – men om en uge, så er pakkerne udleveret og alle spor er væk”. Det var som en kold karklud.
Asger var ikke nervøs for, om han skulle få sine penge igen. Så på den ene side grinte han lidt over det tragikomiske i situationen – på den anden side blev han så forarget, at han besluttede sig for at skrive brevet til ministeren og politiet. For det kunne da ikke passe, at en anmeldelse, hvor en borger møder personligt op – skulle tage en uge før den blev registreret.
– Det er under al kritik. Hvis hun nu bare havde sagt til mig, at nu får vi det lige registreret og at det skulle hun nok klare for mig, så havde jeg følt, at der var blevet taget hånd om mig. Det er dét, vi har vores politi til, siger Asger Rasmussen.
En klar styrkelse
Hos Østjyllands Politi tager vicepolitiinspektør Gert Bisgaard brevet fra Asger Rasmussen alvorligt. Samtidig er han glad for, at han efter sin snak med Asger Rasmussen også kan konstatere, at kritikken er blevet serveret med et glimt i øjet.
– Jeg vil godt slå fast med det samme: Det har altid været sådan – og vil altid være sådan – at når en borger kommer ind til os, så hjælper vi ham eller hende. Og man kan selvfølgelig altid komme ind og lave en anmeldelse. I forhold til den konkrete sag, så har jeg talt med borgeren (Asger Rasmussen/ red.) og vi fik en god snak om hans oplevelse. Samtidig har en af vore ledende medarbejdere talt med dén medarbejder, der har håndteret den pågældende sag, siger Gert Bisgaard og fortsætter:
– Lige før jul (2018/ red.) blev et landsdækkende center for netop it-kriminalitet åbnet. Her skal al efterforskning i sager om it-kriminalitet samles. I den forbindelse er der lanceret en digital løsning, så borgere nu i højere grad kan anmelde ting hjemmefra. Så kan borgeren i ro og mag sidde og udfylde alle de relevante felter. Centret er en klar styrkelse på området for it-kriminalitet, men man kan selvfølgelig stadig anmelde sager på landets politistationer. Med det nye center er vi i en overgangsperiode, hvor både vi som politi og borgerne skal vænne os til nye arbejdsgange. Men vi skal selvfølgelig stadig yde en god personlig service dér, hvor det bliver forventet af os, siger Gert Bisgaard.
Anmeldelse klar med det samme
Gert Bisgaard understreger, at det selvfølgelig ikke tager en uge fra politiet taster en anmeldelse ind, til den ligger klar i systemet.
– En anmeldelse er registreret lige så snart vi har tastet den ind. Der, hvor der kan være lidt længere sagsbehandlingstid, er i forhold til fysiske originale beviser. Hvis det er et brev, eksempelvis, så skal vi have lagt det originale ind i sagsmappen i forhold til en eventuel retssag. Her skal vi nemlig i videst mulig omfang bruge originale dokumenter og ikke bare kopier eller scanninger. Det betyder, at de selvfølgelig skal sendes afsted og derfor ligger originalerne ikke klar før efter en uges tid. Men det forsinker ikke den oprindelige anmeldelse, siger Gert Bisgaard.
Skal kunne tåle kritik
I forhold til den kritik som Asger Rasmussen rejser i brevet til Justitsministeren og Østjyllands Politi mener Gert Bisgaard, at der ligger en god læring.
– Vi skal som politi kunne tåle en kritik som denne. Når der rejses kritik giver det mulighed for at lære noget. Og det mener jeg da bestemt at vi kan, i denne sag. Vi arbejder ikke fejlfrit.
Asger Rasmussen er godt tilfreds med den måde hans kritik er blevet taget imod på.
– Jeg følte mig ærlig talt ret frustreret, da jeg forlod politistationen uden at have kunnet anmelde svindlen. Men jeg er tilfreds med den snak, jeg efterfølgende har haft med Gert Bisgaard og håber, at det kan være med til at rykke lidt ved den måde tingene foregår på. For helt ærligt; jeg havde det lidt som hvis jeg var gået på posthuset for at sende et brev til Odense, og de så havde sagt, at de synes jeg selv skulle køre til Odense med det, for det ville gå meget hurtigere for mig, siger Asger Rasmussen.