It-kriminelle har sjældent held med netbank-svindel
Danskere, der er blevet franarret personlige oplysninger, kan tit sætte lid til, at bankerne opdager svindlen.
Når svindlere forsøger at misbruge danskeres netbank, anvender de i langt de fleste tilfælde metoden phishing, hvor de forinden har franarret folk fortrolige oplysninger som eksempelvis cpr-nummer.
Det fremgår af en opgørelse fra Finansrådet over antallet af netbankindbrud i første kvartal af 2016.
Ud af de 175 sager om misbrug af netbanker tegnede phishing sig for de 169 af tilfældene. De resterende seks falder under kategorien netbankindbrud, hvor svindlere har skaffet sig adgang ved hjælp af ondsindet software – såkaldt malware.
Det er første gang, at Finansrådet har phishing med som selvstændig kategori i opgørelsen over netbankindbrud, efter at bankerne er begyndt at indsamle tallene.
Dermed kan der ifølge Finansrådet komme mere fokus på problemet.
I årets første kvartal forsøgte svindlere at stjæle i alt 4,7 millioner kroner fra danskeres netbanker. Men det lykkedes bankerne at stoppe de fleste tilfælde, således at der kun forsvandt i alt 400.000 kroner i de 26 tilfælde, hvor de havde held med deres foretagende.
I gennemsnit svarer det til, at der blev franarret godt 15.000 kroner i de tilfælde, hvor phishing-bagmændene slap godt fra indbruddet.
Til sammenligning slap it-kriminelle, der havde installeret malware for at skaffe sig adgang til netbanker, næsten af sted med 200.000 i gennemsnit i de fire tilfælde, Finansrådet har med i sin opgørelse.
Ifølge rådet er årsagen til, at det i langt de fleste tilfælde lykkedes at stoppe misbrug af netbank via phishing, at bankernes systemer er blevet stadig bedre til at blokere uautoriserede overførsler.
Generelt er danskerne gode til ikke at udlevere personlige oplysninger, lyder det fra Finansrådet, der er en interesseorganisation for pengeinstitutter i Danmark.
/ritzau/