Inklusion giver ikke elevflugt
Der er ingen sammenhæng mellem inklusion i folkeskolen og elevflugt. Det viser en ny analyse fra Momentum.
Det har været en ophedet debat, og inklusionen i folkeskolen er blevet beskyldt for meget. Men nu viser en ny undersøgelse fra KL’s nyhedsbrev Momentum, at der ikke er sammenhæng mellem inklusion og elevflugt i folkeskolen.
Nyhedsbrevet har undersøgt, om flere børn skifter fra folkeskolen til privatskoler i de kommuner, som inkluderer flest børn i normalklasser i disse år. Og resultatet er klart.
De kommuner som har øget inklusionen mest, har ikke oplevet, at flere elever skiftede til privatskoler end tilfældet var i andre kommuner. Omvendt har de kommuner, som har mindsket andelen af inkluderede børn, heller ikke fastholdt flere elever i folkeskolen end kommunerne generelt.
Andreas Rasch-Christiensen, der er forskningschef på VIA University College, mener at selvom forældre gerne vil flytte børnene til en privatskole, så vil børnene ofte gerne blive, hvor de er.
– Forældre forholder sig meget, meget konkret til deres eget barns situation, når de overvejer at skifte til en privatskole. Og selvom forældrene måske går og tænker, at skolen kunne være bedre, vil børnene ofte ikke bryde sig om at skifte, siger han til Momentum.
Hos Danmarks Privatskoleforening tror man heller ikke, at inklusionen i folkeskolen er forklaringen på, at flere søger mod privatskolerne.
– Medierne tegner næsten entydigt et billede af, at inklusionen ikke fungerer i folkeskolen. Men det er ikke sådan, at inklusion alle steder giver store problemer. Undersøgelsen kan også ses som et tegn på, at det lykkes rigtig fint på mange skoler. På en velfungerende skole i en velfungerende klasse kan man godt inkludere flere elever, uden det giver problemer, siger Kurt Ernst, der er formand for Danmarks Privatskoleforening til Momentum.
Newspaq