Indviklet system: Det koster en fartbøde

Bliver man snuppet af en fotovogn eller en politipatrulje med en lidt for tung speederfod, er det ikke altid helt let at regne ud, hvad fartbøden koster. Her giver vi dig overblikket over taksterne for fartbøder.

Hvis man bliver blitzet af en fotovogn, kan det godt være lidt vanskeligt at regne ud, hvor stor en fartbøde, man kan forvente at modtage med posten. Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Kører du nogen gange lidt for hurtigt, er der en vis risiko for, at du i denne uge vil inkassere en fartbøde. Politiet gennemfører nemlig en målrettet aktion, hvor der landet over vil være ekstra mange hastighedsrazziaer på vejene.

Dermed er der en del bilister, der må punge ud som straf for at køre for hurtigt, men hvor meget koster det egentlig?

Det spørgsmål er faktisk ganske kompliceret at svare på, for taksterne på fartbøder i Danmark er opbygget efter et sindrigt system, hvor det kan kræve et nærstudie af tabeller og paragraffer at regne ud præcist, hvor stor en fartbøde man får. Det afhænger nemlig både af, hvor meget for hurtigt, man har kørt, på hvilken type vej, man har overskredet fartgrænsen samt hvilken type køretøj, man har kørt i.

Minimum 1.000 kroner i fartbøde

Man skal dog som minimum betale 1.000 kroner i fartbøde. Det er nemlig den laveste bødetakst for at køre for hurtigt. Den bøde indkasserer man, hvis man ikke kører mere end 20 procent over hastighedsgrænsen. Det svarer som eksempel til, at man kører mellem 81 og 95 kilometer i timen på en landevej med en hastighedsgrænse på 80 kilometer i timen.

Herfra stiger taksterne trinvist for hver ti procent yderligere, man har overskredet hastighedsgrænsen. En overskridelse på 50 procent koster for eksempel koster 2.000 kroner. Taksterne er dog lidtlidt højere på motorveje, hvor en 50 procents hastighedsoverskridelse koster 3.000 kroner.

Bliver man snuppet, mens man har presset speedometeret op på det dobbelte af den tilladte hastighed, koster det en fartbøde på 5.000 kroner – dog er det stadig lidt dyrere på motorveje, hvor en 100 procents hastighedsovertrædelse koster 7.500 kroner.

Ekstra smæk ved 140 km/t og vejarbejde

Der er dog også flere regler, der kan betyde, at fartbøden får et ekstra “skub” opad. Din bøde bliver nemlig fordoblet, hvis du har kørt for hurtigt på en strækning med vejarbejde.

Derudover får du også et ekstra smæk i form af et såkaldt højhastighedstillæg, hvis du har kørt over 140 kilometer i timen – uanset vejtypen og fartgrænsen. Tillægget starter på 1.000 kroner, og så vokser det med 500 kroner for hver yderligere 10 kilometer i timen, så det for eksempel er på 2.000 kroner, hvis du er blevet taget af politiet med en fart på mellem 160 og 169 kilometer i timen.

Sådan får du fartbøde på 33.500 kroner

Som et sidste tillæg, skal man i nogle tilfælde også betale et bidrag på 500 kroner til Offerfonden.

Dermed ligger noget nær den højest mulige fartbøde, man kan indkassere, på omkring 30.000 kroner. Kører man for eksempel 300 (!) kilometer i timen på en motorvejstrækning med tilladt hastighed på 110 kilometer i timen, hvor der er vejarbejde, vil det koste 7.500 kroner i “grundbøde” plus et højhastighedstillæg på 9.000 kroner. Det samlede beløb bliver så fordoblet til 33.000 kroner på grund af vejarbejdet, og til sidst skal man betale bidrag til Offerfonden, så man ender med at skulle slippe 33.500 for sin vanvidsfart.

Beregn din fartbøde

På politiets hjemmeside kan man finde en vejledning fra Rigsadvokaten, hvor alle bødetaksterne for alle færdselsovertrædelser er sirligt listet op i tabeller, og her kan man også på bagerste side finde tabeller over taksterne for fartbøder. De kan dog godt tage lidt tid at tyde, så hvis man vil regne taksten på en fartbøde ud lidt nemmere, kan man bruge Rådet for Sikker Trafiks bødeberegner.

Sænk farten

Udover en bøde, kan man selvfølgelig også blive tildelt klip i kørekortet, frakendelse af kørekortet, eller andre sanktioner, hvis man kører for hurtigt men det tager vi i en anden artikel.

Som afrunding er det vel også på sin plads at pointere, at der findes en meget let metode, som kan gøre dig fri for alle spekulationer om bødestørrelser. Herunder kan du læse Rådet for Sikker Trafiks ti råd til at holde farten i ro – og dermed også undgå en fartbøde.

  • Hold øje med hastighedsgrænsen
    Bliver du stoppet af politiet, dur det ikke som undskyldning at ”Jeg vidste ikke, hvor stærkt man måtte køre.”
  • Fartgrænserne gælder også ved overhaling
    Hold øje med dit speedometer, når du overhaler. Hvis bilisten foran kun kører to km/t langsommere end dig, så drop overhalingen. Sætter du farten for højt op for at overhale hurtigt, kan du få en bøde.
  • Tag hjemmefra i god tid
    Hvis du tager hjemmefra i ordentlig tid og har planlagt din rute på forhånd, gør du dig selv en stor tjeneste. Foruden en langt mere sikker tur bag rattet, når du også frem uden stress.
  • Hold øje med dit speedometer
    De færreste bilister kender deres nøjagtige fart. Der er derfor sandsynlighed for, at du kører hurtigere, end du tror, så kig på dit speedometer med jævne mellemrum.
  • 10 km/t for hurtigt sparer dig ikke tid
    Overskridelse af hastighedsgrænserne sparer dig ikke tid. På de fleste ture kan du kun spare nogle få minutter ved at køre på den forkerte side af fartgrænserne.
  • Vind, vejr og vej
    Sæt altid din hastighed efter forholdene. Hvis der er dårlig sigt, det blæser kraftigt, vejen er våd eller glat eller det er svært at overskue vejens forløb, så sæt farten ned.
  • Sæt cruisekontrol eller GPS’en til
    Glemmer du tit at holde øje med din fart, kan du få andre til det. Du kan fx sætte din cruisekontrol til, når trafikken ikke er for tæt. Du kan også få din GPS til at give lyd fra sig, når du kommer til at køre for stærkt.
  • Hastighedsgrænserne gælder også for nye biler
    Kører du i en nyere bil, skal du trods nye airbags og ESC-system ikke tro, at sikkerhedsudstyret sikrer dig mod ulykker. Nye biler er lydsvage og giver derfor ikke samme oplevelse af vind, motorstøj og fart. Du kan derfor risikere, at du ikke altid opdager, hvor hurtigt du kører, så vær opmærksom på din fart.
  • Kør jævnt og hold overblikket
    Hold øje med trafikken og kør roligt uden fartoverskridelser. Hvis du kører flydende uden hårde opbremsninger og bratte overhalinger, bliver din kørsel mere sikker. Ud over at køre mere sikkert, passer du også på miljøet og sparer penge.
  • Hold afstand
    En tommelfingerregel er, at der skal være mindst to sekunders kørsel mellem dig og bilen foran. Find et pejlemærke som f.eks. et skilt. Når bilen foran er ud for mærket, tæller du langsomt til to. Har du den rigtige afstand, passerer du selv pejlemærket mindst to sekunder efter.

Kilder: Politi.dk og Sikkertrafik.dk

Powered by Labrador CMS