Ikea er kommet skævt fra start i Sydkorea

Newspaq
Offentliggjort Sidst opdateret

Den svenske møbelgigant er snublet over både forretningsmæssige og kulturelle barrierer i Sydkorea.

Under stor opmærksomhed fra medier og forbrugere slog den svenske møbelkæde Ikea i denne uge dørene op til sit første varehus i Sydkorea.

Men den globale succeskoncern er kommet skidt fra start.

Priserne i det nye varehus, der ligger i udkanten af hovedstaden Seoul, er alt for høje, mener forbrugerne.

Ikea havde ellers stærke kort på hånden inden ankomsten til det velstående Sydkorea.

Mange, især unge, forbrugere efterlyser valgmuligheder på det indenlandske møbelmarked. Og de lokale møbelforretninger kritiseres ofte for at være alt for dyre.

Men da Ikea åbnede sin hjemmeside for varehuset i sidste måned undrede mange forbrugere sig over priserne. De lod til at være en hel del højere end andre steder i verden.

– Tydeligvis tror Ikea, at sydkoreanere er nemme at narre. Et selskab som dette bør straffes, lød en af de tusindvis af indignerede kommentarer på de sociale medier ifølge nyhedsbureauet AFP.

Desuden har Ikea trådt patriotiske koreanere over tæerne og udvist ringe forståelse for kulturen i landet ved at sælge et dekorativt landkort, hvor havet øst for den koreanske halvø benævnes Det Japanske Hav.

Og det anses som en stor fornærmelse i Sydkorea, hvor farvandet udelukkende omtales som Østhavet.

Efter en storm af kritik er Ikea blevet tvunget til at undskylde, og varehuset har lovet at trække det omstridte landkort tilbage.

– Vi erkender, at Ikea har lavet en fejl ved at undervurdere, hvor følsomt dette spørgsmål er, og det vil vi gerne undskylde, skriver Ikea i en pressemeddelelse.

/ritzau/TT

Powered by Labrador CMS