I tvivl om hvilken type bil du bør købe?
Regeringens nye bilreform har vendt op og ned på hele den måde, bilafgifterne er strikket sammen. Fra 2021 påvirker det både markedet for nye, brugte, konventionelle og elbiler
For klimaets skyld bør flere danskere vinke farvel til deres konventionelle bil og i stedet sætte sig bag rattet i en el-, brint- og hybridbil.
Derfor vender regeringen fra 2021 op og ned på bilafgifterne.
Men det har skabt tvivl hos forbrugerne – både dem, som vil købe grøn bil eller går med en konventionel bil i tankerne.
– Og generelt ved vi, at tvivl og usikkerhed er noget, som får danskerne til at holde på pengene og vente med at købe, siger Brian Friis Helmer, der er privatøkonom i Arbejdernes Landsbank.
Et hyppigt tvivlsspørgsmål går på, om det er problematisk at købe brugt bil af den konventionelle slags, fordi den med de nye afgifter måske vil styrtdykke i værdi?
Det afviser Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom hos FDM.
– Det er klart, at en afgiftsændring vil påvirke brugtbilspriserne. Men der er altså mange år til 2030, hvor diesel- og benzin skal udfases. Så på den korte bane ville jeg ikke være bekymret for bilens restværdi, siger han.
Samme vurdering lyder fra Brian Friis Helmer.
Han hæfter sig ved, at de varslede afgiftsstigninger på de konventionelle biler er relativt beskedne.
– Det er ikke noget, der slår bunden ud af en privatøkonomi. Så i forhold til gensalg ville jeg ikke være bange for, at den konventionelle bil taber værdien fuldstændig, siger Brian Friis Helmer.
Glæde trods manglende prisfald
Hvis du drømte om, at regeringens nye bilafgifter ville betyde et stort prisfald for elbiler som i Norge, så er du nok ret skuffet. Som man kan se i faktaboksen i denne artikel, er der flere prisstigninger end prisfald. Alligevel glæder elbilforeningen, FDEL, sig, da de varslede stigninger på den daglige drift af elbilerne ikke blev til noget. Den del vejer tungt i en bils samlede regnskab:
-Det er meget glædeligt, at der nu er kommet sikkerhed om afgifterne på elbiler i mange år frem, og at afgifterne fastholdes på et lavt niveu helt frem til 2025. Det giver ro i maven hos elbilkøberne og i hele markedet, og det har vi brug for. Vi er også glade for, at de lave afgifter på strøm til opladning fastholdes helt til 2030. Men det er vigtigt, at den strøm, vi betaler for på almindelig vis hos vores elleverandør, og den, vi kan købe gennem en ladeudbyder, ligestilles afgiftsmæssigt, så forbrugeren har frihed til at vælge, udtaler elbilforeningens formand Anna Hilden.
Køber du et kæmpe hus til én fest?
Ilyas Dogru fra FDM råder til, at man i videst mulig udstrækning køber grøn bil, når den gamle skal udskiftes.
– Og man skal vide, at der er sket rigtig meget inden for området. Så man skal ikke lade fordommene være show-stopper for beslutningen, siger han.
FDM’s rådgivning hører ofte fra folk, som ikke tør skifte til en genopladelig bil, fordi den ikke kan klare en køretur på ferie eller på tværs af landet.
– Men der er ikke nogen, som køber et kæmpe hus ud fra argumentet om, at de skal holde stor fest én gang om året. I stedet skal man købe efter, hvad man har behov for i hverdagen, siger han.
Hvis dit hverdagsbehov harmonerer med en elbil, bør det klart være førstevalget.