I fremtiden kan du se, føle og smage på nettet

I løbet af de kommende ti år vil "Sansernes Internet" vende op og ned på vores oplevelse af den digitale verden.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvis du googler Amazonas, kan du i dag se billeder, videoer eller høre lydklip fra regnskoven.

Den digitale verden taler nemlig primært til øjnene og ørerne.

Men sådan vil det ikke være fremover, mener en forsker.

(I galleriet over artiklen kan du se, hvad fremtiden kan bringe på, når det gælder digitale oplevelser – der pludselig kan føles og smages. Kilde: 10 Hot Consumer Trends 2030, verdensomspændende rundspørge fra Ericsson Consumer & IndystryLab, offentliggjort i december 2019).

Artiklen fortsætter under videoen

Michael Björn, der er ph.d. fra Lund Universitet og leder af researchafdelingen i Ericsson ComsumerLab.

– I fremtiden vil internettet blive multisensorisk. Så fremfor at én sans vejer tungere end alle de andre, vil der være fokus på alle de forskellige sanser – ligesom i den virkelige verden, siger han.

Store forventninger

Ericsson ComsumerLab har netop gennemført en verdensomspændende rundspørge, hvor de har kortlagt forbrugernes forventninger frem mod 2030.

Tre ud af fem forventer, at man vil kunne besøge og dufte steder digitalt, mens 45 procent forventer, at man vil kunne opleve og overføre smag digitalt.

– Mange af de ting, som bliver nævnt i rapporten, er allerede nu teknisk set mulige eller vil blive det på sigt, siger Michael Björn.

– Når det lykkes, vil man kunne gå en tur i skoven digitalt, hvor man kan dufte, høre og mærke omgivelserne, siger han.

Han peger på, at vi allerede har taget kvantespring i den teknologiske udvikling. Engang kunne en telefon kun ringe, så den kommunikerede kun til høresansen.

Forstadier i spil

I dag har man desuden udviklet gaming-controllere, som ryster, når bomben springer eller dinosauren kommer gående. Det er et af de spæde forstadier til teknologi, som taler til følesansen.

4DX-biograferne er et andet eksempel. Her kan man allerede nu opleve simuleret regn og storm fra biografsædet.

– Jeg forventer, at den udvikling vil fortsætte i fremtiden, så vi også inddrager føle-, smags- og lugtesansen, siger Michael Björn.

Ting – og sanser

Derfor vil man fremover ikke bare tale om “Internet of Things”, men også “Internet of Senses”, lyder en af konklusionerne i rapporten fra Ericsson.

Fremtidsforsker Henrik Good Hovgaard fra Universal Futurist tror også på, at “Sansernes Internet” vil blive stort i fremtiden.

– Men jeg tror stadigvæk, at det visuelle vil være den stærkeste drivkraft, siger han.

Samtidig mangler man at løse en række tekniske udfordringer, før vi kan mærke og dufte regnskoven hjemme i dagligstuen.

Stadig undervejs

Rapporten fra Ericsson peger selv på, at ingen endnu for alvor er lykkes med at genskabe dufte digitalt.

Og den spæde sanseteknologi, som allerede nu findes, kræver stadigvæk særligt grej og klodsede pandebånd, tilføjer Henrik Good Hovgaard.

– Teknologien skal give mening og merværdi, ellers vil folk ikke tage det til sig. Google Glasses var spået til at blive kæmpestore, men blev hurtigt latterliggjort, fordi teknologien ikke var moden nok, siger han.

Powered by Labrador CMS