Hvornår tjekkede du sidst din mobilregning?
Meningsmåling viser, at over halvdelen af danskerne betaler for mobiltjenester, de ikke bruger. Tjek dit abonnement jævnligt, lyder rådet.
Har du også købt tillægstjenester til din mobil, du aldrig rigtig får brugt?
Du er ikke den eneste. En ny meningsmåling, som Wilke har lavet for Ritzau Fokus, viser, at 51,1 procent af danskerne kun i nogen grad får brugt deres tilkøb på mobilen. 17,1 procent får kun brugt det i en lav grad. Det er altså 68,2 procent af danskerne, der kunne trænge til, at få deres mobilabonnement set efter sømmene.
3 er uforstående
Hos teleselskabet 3 forstår man ikke, hvis deres kunder skulle føle, at de betaler for noget, de ikke bruger.
– Hos 3 laver vi løbende abonnementstjek af vores kunder og kontakter dem, hvis vi kan se, at de med fordel kan skifte til et andet abonnement. Vi har også en app, hvor kunderne selv kan følge med i deres forbrug på mobilen. Vores mest populære abonnement koster 120 kroner månedligt. Det er en pris, som de fleste har fin plads til i budgettet, skriver David Elsass, direktør for privatmarkedet i 3, i et svar til Ritzau Fokus.
Tidligere blev man opkrævet efter sit forbrug fra måned til måned. Det fik mange forbrugere til at klage over manglende gennemsigtighed, hvilket førte til de nuværende regler. I dag skal selskaber oplyse den samlede pris for de pakkeløsninger, de tilbyder kunderne.
Derfor forstår Jakob Willer, der er direktør hos brancheorganisationen Teleindustrien, ikke, hvis forbrugerne føler, at de skal betale for noget, de ikke har brug for.
– Jeg synes, det er et luksusproblem, nogle forbrugere har. De mobilpakker, man betaler i dag, er netop lavet, så de er forudsigelige og gennemsigtige for forbrugerne. Desuden er mobilpriserne blevet mere end halveret inden for de sidste 10 år. Hvis folk vil have noget billigere, kan de nemt vælge et billigere abonnement. Jeg kan ikke se, at der skulle være noget problem her. Det er snarere udtryk for, at man får rigtig meget for pengene og ikke behøver at bekymre sig om forbruget, siger han til Ritzau Fokus.
Loyale kunder snyder sig selv
Hos Forbrugerrådet mener chefkonsulent Martin Salamon, at de loyale kunder hos teleselskaberne, snyder sig selv.
– Jeg vil råde alle til at bruge en halv time en gang hvert halve år på at tjekke, om de stadig bruger alle de tillægsordninger, de har på deres abonnement. Måske har de tilkøbt billig telefoni til Australien, fordi deres datter har været på udveksling, eller de har købt ekstra data for at kunne se Tour de France. Folk er måske ikke gode nok til at få afmeldt den slags igen. De kunne ellers spare mange penge på det, og så er det ikke længere særlig svært, siger han til Ritzau Fokus.
En fjerdedel af de adspurgte i undersøgelsen svarede, at de i høj grad var tilfreds med deres nuværende abonnement. I alt 1017 personer har medvirket i undersøgelsen.
Tjek din mobilregning
– Du kan sagtens skifte mobilabonnement efter seks måneder, selvom du betaler din mobil af over to år.
– Du kan også skifte mobilabonnement til et andet selskab, selvom du stadig betaler mobilen af hos dit gamle selskab.
– I dag kan du finde dit eksakte forbrug som udspecificeret regning via din profil på telefonselskabets hjemmeside.
– Brug en halv time en gang hvert halve år på at tjekke din regning, for at se om dit forbrug og dit abonnement harmonerer.
– Hvis din mobil er låst til dit nuværende teleselskab, skal den låses op, når du skifter selskab. Det kan du få gjort hos dit nuværende teleselskab, og det bør ikke koste noget. Telia, TDC og Telenor låser ikke længere deres mobiler.
Kilde: Forbrugerrådet
/ritzau/FOKUS