Hver anden dødsulykke sker i mørket: Så nemt kan det undgås

Halvdelen af danskerne siger, at de aldrig går med reflekser, når de er ude at gå. Et skræmmende højt tal, lyder det.

Politiet må desværre ofte rykke ud til dødsulykker om natten. Foto: Colourbox
Offentliggjort Sidst opdateret

Fodgængere er langt mere udsatte i trafikken, når det er mørkt.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik sker 40 procent af alle fodgængerulykker, når det er mørkt. Og omtrent halvdelen af dødsulykkerne mellem 2008 og 2017 skete, efter mørket var faldet på.

Det er derfor vigtigt at huske reflekserne, siger Jesper Hemmingsen, dokumentationskonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

– Det siger noget om, hvor vigtigt det er blive set af de andre trafikanter. For uanset om du er på en landevej eller i byen, så handler det om at blive set. Og her er reflekserne et effektivt middel til at gøre opmærksom på, at du er der som fodgænger, siger han.

– Cyklerne har jo lygter på, men det har fodgængerne ikke. Derudover går mange danskere især om vinteren klædt i mørkt tøj, så de kan være ekstra svære at få øje på, siger Jesper Hemmingsen.

De dovne danskere

Men på trods af risikoen sløser mange af os alligevel med refleksbrikkerne.

I en nylig undersøgelse gennemført af Epinion for Børneulykkesfonden og Codan siger 51 procent af de adspurgte, at de aldrig går med reflekser på overtøjet, når det er efterår og vinter.

Det er et skræmmende højt tal, mener Mads Houe, pressechef i Codan.

– Det viser, at der stadig er behov for at fremhæve, at reflekser nedsætter risikoen for ulykker og dermed kan være med til at redde liv, siger han.

Det er ikke kun på landet, at det er vigtigt at huske refleksbrikkerne. Problemet med at blive set er lige så stort i byerne.

– Mange tænker, at der er lys nok i byen. Men i byen er der også en kamp om synligheden. Der er mange ting, bilisterne skal fokusere på, så her gælder det også om for fodgængerne at få bilisternes opmærksomhed, siger Jesper Hemmingsen fra Rådet for Sikker Trafik.

Et problem på landet

Tal fra Rådet for Sikker Trafik viser, at hvis du går på en mørk vej og ikke har reflekser på, kan bilisten først se dig, når den er omkring 25 til 40 meter fra dig. Dermed er det ikke sikkert, at bilisten har plads nok til at bremse op i tide. På landet er problemet især, at bilerne kører stærkere.

Hvis du derimod har en refleks på, kan bilisten se dig på 130-140 meters afstand med nærlys. Hvis bilen har fjernlyset tændt, kan du ses på 400 meters afstand.

– På landet handler det bare om at blive set. Her kører bilerne hurtigt, og bilisterne har kun få sekunder til at reagere, hvis fodgængeren ikke har reflekser på, siger Jesper Hemmingsen.

Ifølge Havarikommissionens 2013-undersøgelse af 27 fodgængerulykker er det især børn og ældre, som er i farezonen.

Når børnene er mindre, er forældrene gode til at huske refleksbrikkerne, men det går tilsyneladende over, når børnene bliver ældre.

Forældre kan hjælpe

I Epinions undersøgelse kan kun 25 procent af forældrene svare ja til, at deres 11-15-årige børn har reflekser på tøjet.

– Det tyder på, at det ikke er så vigtigt for forældrene, at de større børn går med reflekser. Når børnene kommer i den aldersgruppe, bliver de typisk mere optaget af, hvilket tøj de har på, end hvorvidt de er synlige og sikre i trafikken, siger Mads Houe fra Codan.

– Men selv om børnene er blevet lidt ældre, er det stadig forældrenes opgave at sørge for, at børnene færdes sikkert i trafikken, tilføjer han.

Undersøgelsen viser også, at forældrenes gode trafikvaner smitter af på børnene. Blandt forældre, der selv går med refleks, er det kun to procent, der siger, at deres hjemmeboende børn aldrig går med refleks.

Powered by Labrador CMS