Hop IKKE på denne falske konkurrence
Igen er der en falsk konkurrence.
Facebook løber på det nærmeste over med falske konkurrencer.
Og nu er den gal igen. Denne gang lover en falsk side, du kan vinde billetter til Djurs Sommerland.
(Se det falske opslag i bunden af artiklen. Over artiklen kan du se eksempler på andre falske konkurrencer).
Det kan du ikke.
Det advarer Djurs Sommerland om. På sin Facebook-side. Den rigtige af slagsen, forstås.
Her står der, at den falske side udlover fire billetter.
Du skal ‘blot’ kommentere opslaget med ordet ‘Djurs’, står der videre på den falske side.
“Denne side har intet med Djurs Sommerland at gøre, og vi fraråder alle at deltage i konkurrencen og oplyse personlige informationer”, advares der.
Sådan gør de
IT-sikkerhedsekspert Peter Kruse fra firmaet CSIS har tidligere over for Newsbreak.dk forklaret, hvorfor det ofte er kendte firmaer og brands, der bliver udnyttet af svindlere til det farligt populære phishing, hvor formålet er at lokke informationer ud af folk under falsk påskud.
– Svindlere forsøger at udnytte brands, vi som forbrugere har tillid til. I Danmark handler vi meget på nettet, og modtager vi eksempelvis en mail fra “Netflix” på korrekt dansk, hvor firmaet oplyser, at vi skal opdatere betalingskortoplysninger, så ved svindlerne, at nogle gør det, fortalte han.
Samme firmaer
Det er ofte de samme firmaer, der bliver brugt som falsk afsender på mails, der ikke vil dig noget godt. Det skyldes ifølge sikkerhedseksperten, at svindlerne er ekstraordinært dovne. Desværre har de ikke grund til andet.
– Der findes rigtig mange steder på nettet, hvor svindlere udveksler deciderede skabeloner og viden om effekten af forskellige mails og målgrupperne hertil. Det foregår også på Facebook. Det skyldes ganske enkelt, at det er den lettest tænkelige måde at gøre det på. Er bare en promille af de, der får mailen, hoppet i, så har det kunnet betale sig, siger han. Måske er nogen også hoppet i fælden, når de loves sæsonpas til Legoland for en krone.