Højresvingsulykker koster menneskeliv igen og igen
Et par gode råd i galleriet kan redde dit - og måske dine børns - liv.
Højresvingsulykke. Det ord hører man igen og igen – torsdag kostede netop en højresvingsulykke en 18-årig gymnasieelev livet.
Her blev 18-årige Josephine Alexandra Smith dræbt i Odense. Josephine var på cykel, hun blev ramt af en lastbil.
I midten af januar blev en 85-årig mand alvorligt kvæstet af en bus – også i Odense, også i en højresvingsulykke, han var gående.
15. juni 2017 skrev TV2 Lorry: Tre gange på tre dage har højresvingsulykker fået forfærdelige konsekvenser: To dræbte og en alvorligt kvæstet.
Hvis du gerne vil undgå at ende som offeret i en højresvingsulykke, så kan du klikke dig gennem galleriet over artiklen.
Der har vi samlet en række gode råd til dig.
Hvordan står det til?
Vejdirektoratet har i en rapport kigget på statistikkerne fra 2006-2015.
I perioden 2006-2015 er der registreret 195 personskadeulykker med i alt 198 dræbte og tilskadekomne. En passager i en bus er kommet lettere til skade i ulykkerne. De øvrige dræbte og tilskadekomne var cyklister samt tre passagerer på cyklerne, står der i den rapport, du kan se HER.
I 2016 var der syv dræbte cyklister i højresvingsulykker med lastbiler/sættevogne. 2016 har dermed det tredjehøjeste antal dræbte siden 2006.
En analyse af disse dødsulykker viser blandt andet:
4 af ulykkerne er sket med en lastbil som modpart, og de resterende 3 er med sættevogne.
Alle ulykker er sket i signalanlæg i byen, i dagslys, tørt vejr og med sigtbarhed.
4 af de 7 ulykker er sket mellem kl. 10.30 og kl. 12.00.
5 af ulykkerne er sket i 4-benede kryds. 2 ulykker er sket i 3-benede kryds.
6 ulykker er sket, hvor den højresvingende har benyttet en højresvingsbane, og i 5 af ulykkerne har der ligeledes været etableret tilbagetrukket stopstreg.
5 af de dræbte cyklister var kvinder og 2 var mænd. 3 af de dræbte cyklister var mellem 18 og 29 år. 3 af cyklisterne var mellem 62 og 69 år. En cyklist var 38 år.
Der er ikke umiddelbart de store forskelle på ulykkesbilledet for højresvingsulykker de 10 år, der er analyseret mellem 2006-2015, og året 2016, skriver Vejdirektoratet.
Højresvingsulykker sker i firbenede kryds
Vejdirektoratet offentliggør samtidig en ny undersøgelse af højresvingsulykker, der er sket inden for en 10-årig periode fra 2006-2015. Undersøgelsen viser, at højresvingsulykkerne især er sket i firbenede, signalregulerede kryds i byer.
Den undersøgelse kan du se HER.
Hovedparten af ulykkerne er sket i dagslys og i tørt føre, og kun i fem procent af tilfældene har der været vejarbejde i forbindelse med ulykken. I alt er 198 cyklister blevet dræbt eller er kommet til skade i en højresvingsulykke på de 10 år, Vejdirektoratet har undersøgt fra 2006-2015.