Her går det helt galt for cyklisten
En ny kampagne skal gøre det mere sikkert at køre på cykel i Danmark.
Bliver du som cyklist involveret i en trafikulykke, er der en meget stor risiko for, at det sker i et kryds. Det skriver Rådet for Sikker Trafik. Tal fra 2013 til 2017 viser, at 1817 personer blev enten dræbt eller alvorligt kvæstede i såkaldte krydsulykker, og det betyder, at krydsulykker står for to ud af tre alvorlige cyklistulykker i Danmark.
– Kryds er særligt farlige for cyklisterne, og ulykkerne kan have alvorlige og langvarige konsekvenser. Hvis en bilist og en cyklist kører sammen, er det klart, at det typisk er cyklisten, det går værst ud over, men det er samtidig de fleste bilisters store frygt at ramme en cyklist. Derfor er der god grund til at være ekstra opmærksomme på hinanden, når bilisters og cyklisters veje krydser hinanden, siger Liv Knoblauch Kofoed-Jensen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik, til Rådet for Sikker Trafik.
Artiklen fortsætter under videoen
Rådet for Sikker Trafik har derfor søsat en ny kampagne. I de næste tre uger kører kampagnen i 66 danske kommuner, og fokus er på at få cyklister til at orientere sig bedre, når de skal ind i et kryds. Bruger cyklisterne så at sige to sekunder mere, øger de muligheden for at komme helskindet videre fra krydset.
Problemer for flere typer af cyklister
Det er ikke mange dage siden, at Newsbreak.dk omtalte en anden form for cyklist-ulykker, der er i voldsom stigning.
Vejdirektoratet skriver, i direktoratets årlige rapport for trafikulykker, at cyklister i almindelighed havde et dårligt år i trafikken. Antallet af dræbte cyklister i trafikulykker er nogenlunde ens for 2018 som for tidligere år, men flere cyklister kom til skade i 2018 end i årene før, ifølge Vejdirektoratet.
DR Nyheder skrev tidligere i juni, at antallet af dræbte el-cyklister lå på to-tre personer år for år, fra 2012 til 2017, mens der i 2018 blev dræbt hele seks el-cyklister.
Ifølge Vejdirektoratet blev der i årene 2012 til 2017 dræbt mellem to og tre el-cyklister om året. I 2018 var tallet på seks personer. Fra 2012 til 2018 er antallet af el-cyklister, der kommer til skade i trafikken, steget fra 18 til 187. Det er en stigning så voldsom, at man prøver at gå i dybden med det hos Vejdirektoratet.
– Elcykler har været på vejene et stykke tid, men det er en stor stigning, der har været denne gang. Om det er fordi danskerne bare er begyndt at bruge dem mere, det ved vi ikke, men det er vi ved at undersøge nu, siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af afdelingen for Trafiksikkerhed i Vejdirektoratet til DR Nyheder.
Vi skal have folk sikkert gemmem de kryds
Der er altså problemer med sikkerheden for flere af landets cyklister, og det huer ikke Cyklistforbundet, at tallene for dræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken går den vej, de går.
– Vi skal selvfølgelig have flere cyklister sikkert gennem kryds. At to ud af tre alvorlige cyklistulykker sker i kryds, er dybt tragisk. Det er også vigtigt at bide mærke i, at oplevelsen af at føle sig utryg i trafikken ifølge Vejdirektoratet er en af hovedårsagerne til, at cyklister holder op med at cykle. Vi håber, at mange flere vil bruge lige præcis de ekstra sekunder, der skal til for, at cyklister kan komme mere sikkert over kryds, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, til Rådet for Sikker Trafik.