Her er den nye tidsplan for metroen
Københavnerne kommer til at vente syv ekstra måneder på at få adgang til Metro Cityringen.
* Hovedstadens nye metrolinje, Cityringen, kommer til at bestå af 17 underjordiske stationer i det centrale København og på Frederiksberg. Stationerne skal forbindes med 31 kilometer tunnel.
* Målet var oprindeligt, at Metro Cityringen skulle åbne i december 2018. Men nu bliver åbningen udskudt til juli 2019.
* Samtidig bliver byggeriet dyrere end forventet. Cityringens anlægsbudget bliver derfor øget med én milliard kroner.
* Den hidtidige anlægspris var på 21,3 milliarder kroner målt i 2010-priser, og den stiger nu til 22,4 milliarder kroner målt i 2013-priser.
* Den ekstra milliard til anlæg fordeler sig på på 700 millioner kroner, som skal betale for syv måneder længere byggeperiode. De sidste 300 millioner kroner går til ekstraudgifter til naboerstatninger.
* Dertil kommer tabte passagerudgifter og øgede renteudgifter på 200 millioner kroner. Samlet set bliver fordyrelsen på 1,2 milliarder kroner.
/ritzau/