Hård straf: Fartbøder har vild konsekvens

Enhedslisten kalder afslag på statsborgerskab til trafiksyndere for "absurd". Socialdemokratiet er uenig.

Fotovognene blitzer på livet løs i Danmark. I 2018 fik mere end en halv million en fartbøde. Klik videre og se, hvilke kommuner, der oftest har besøg af fartkontrollanterne – og hvor de holdt. Foto: Scanpix
Fotovognene blitzer på livet løs i Danmark. I 2018 fik mere end en halv million en fartbøde. Klik videre og se, hvilke kommuner, der oftest har besøg af fartkontrollanterne – og hvor de holdt. Foto: Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Færdselsbøder har siden valget 5. juni forhindret flere udlændinge i at få dansk statsborgerskab, selv om de lever op til alle andre kriterier.

Det skriver Politiken.

Folketingets Indfødsretsudvalg har i sager om tildeling af statsborgerskab mulighed for at give dispensation til trafiksyndere, hvis de har fået mindre bøder.

Før valget gav udvalget dispensation i de fleste færdselssager. Men alle de 29 sager, der har været efter valget, har fået afslag.

Det fremgår ifølge Politiken af en opgørelse fra udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) til Indfødsretsudvalget.

EL: Absurditet og vilkårlighed

Det er Enhedslistens indfødsretsordfører, Peder Hvelplund, der har bedt om oversigten.

Artiklen fortsætter under videoen

Ifølge ham viser oversigten, at “hele det system omkring indfødsret er præget af absurditet og vilkårlighed”, skriver Politiken.

– Et flertal har tidligere besluttet, at vi skulle have forelagt de her færdselssager, fordi flertallet vurderede, at det, at man har fået en færdselsbøde, ikke nødvendigvis skulle have som konsekvens, at man ikke kunne få statsborgerskab.

– Efter valget har der så vist sig et nyt flertal i Indfødsretsudvalget, som åbenbart har en anden tilgang til det, og det betyder, at vi fortsat får forelagt de her sager, men at der nu gives afslag på dem alle sammen, siger Peder Hvelplund til Politiken.

S vil stramme op

Indfødsretsordfører Rasmus Stoklund (S) så omvendt gerne, at færdselssager slet ikke blev sendt over i udvalget til dispensationsvurdering.

– Hvis det stod til mig – og det gør det ikke alene – så synes jeg godt, vi kunne stramme op nogle steder.

– At vi for eksempel kunne lave en regel om, at har du kørt for stærkt ved vejarbejde, så behøver vi slet ikke se din dispensationsansøgning, for så er det et afslag, forklarer han til avisen.

I Indfødsretsudvalget sidder 17 medlemmer. Socialdemokratiet har seks medlemmer, Venstre har fire, Dansk Folkeparti har to, mens De Radikale, SF, Enhedslisten, De Konservative og Nye Borgerlige hver har et medlem.

Færdselsloven § 42:

§ 42. På andre veje end motorveje og motortrafikveje må køretøjers hastighed ikke overstige følgende grænser:

1) i tættere bebygget område: 50 km i timen,

2) uden for tættere bebygget område: 80 km i timen.

Stk. 2. På motorveje må hastigheden ikke overstige 130 km i timen.

Stk. 3. På motortrafikveje må hastigheden ikke overstige 80 km i timen.

Stk. 4. For en vejstrækning kan der fastsættes en højere hastighedsgrænse end den generelle hastighedsgrænse, såfremt omstændighederne, herunder trafikafviklingen, tilsiger det, og afgørende færdselssikkerhedsmæssige hensyn ikke taler derimod. På motortrafikveje og motorveje må hastigheden dog ikke overstige henholdsvis 100 km i timen og 130 km i timen.

Stk. 5. For en vejstrækning, hvor det ikke vil være forsvarligt eller ønskeligt at tillade kørsel med hastigheder svarende til den generelle hastighedsgrænse, kan der fastsættes en lavere grænse. I tættere bebygget område kan der på tilsvarende måde fastsættes en lavere hastighedsgrænse for et nærmere afgrænset område.

Afstemningerne i udvalget foregår i fortrolighed.

Powered by Labrador CMS