Halloween er blevet uhyggeligt indbringende
Udskårne græskar på trappestenen, trick & treat-slik i køkkenskufferne, zombie-kostumer, uhyggeligt bordpynt, en ekstra tur i Tivoli.
Halloween er på få år gået fra det rene ingenting til en millionforretning for supermarkeder, gartnerier, legetøjskæder og forlystelseslivet, skriver metroxpress.
Irma solgte i 1996 som det første supermarked i Danmark halloween-græskar. Dengang røg der nogle få tusind over disken. I dag findes der ikke et supermarked, der ikke sælger orange græskar, og storleverandøren Brdr. Kjeldahl fra Samsø har i år sendt over 300.000 græskar ud til butikkerne.
»Det er gået over al forventning. Der er kun de græskar tilbage på markerne, som fuglene har hakket i, eller som er for små,« siger Samsøs ukronede græskar-baron, direktør Søren Peter Kjeldahl til metroxpress.
Både Dansk Supermarked og Coop melder om stadigt stigende efterspørgsel på halloween-produkter.
»Vi sælger rigtig mange accessories: lys, servietter, duge, masker,« siger informationsdirektør i Coop Jens Juul.
Tivoli startede med at holde halloween-åbent én uge i 2006. Dengang gik 250.000 gennem tælleapparaterne. Sidste år var det steget til 417.000 fordelt på to uger, og i år har Tivoli udvidet halloween-sæsonen med en tredje uge, så den falder sammen med svenskernes höstlov-ferie i denne uge.
Halloween-salget er vokset »eksplosivt« de seneste år, lyder det fra Carsten Nielsen, direktør i TopToy, der er moderselskab for Fætter BR og Toys’Rus:
»I oktober udgør halloween-produkter en betragtelig del af omsætningen, og salget er ikke toppet endnu,« siger Carsten Nielsen til metroxpress.
BNB