Gymnasieopgaver blev delt uden tilladelse

Datatilsynet skrider ind i sag om deling af gymnasieopgaver på tre gymnasier.

Datatilsynet har uddelt skarp kritik i en sag om deling af gymnasieopgaver. (Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix)
Offentliggjort Sidst opdateret

Citathistorie:DR P4 Nordjylland

Hvis du afleverer en opgave på din uddannelse, skal du kunne regne med, at det kun er din lærer eller censor, der læser med, medmindre du eller dit gymnasium har givet lov til andet.

Det står klart, efter at Datatilsynet har udtalt alvorlig kritik i en sag om netop det.

Det fortæller DR Nordjylland.

Sagen handler om virksomheden Macom A/S, der står bag det populære lektionssystem Lectio, der benyttes af mange gymnasier og uddannelsesinstitutioner til blandt andet skemaer og aflevering af opgaver.

Virksomheden har videregivet uddrag af opgavebesvarelser til brug af forskere på Københavns Universitet, der hjælper Macom med at udvikle plagiatprogrammer, der skal forebygge snyd.

Eleverne skulle dog være spurgt, inden opgaverne blev gjort tilgængelige for forskerne, slår Datatilsynet fast, da opgaverne kan siges at indeholde personoplysninger.

Derfor får Macom A/S kritik.

”Datatilsynet fandt, at opgavebesvarelser kan anses som personoplysninger, idet de er udtryk for opgavebesvarerens tankegang, dømmekraft og kritiske sans,” lyder det i afgørelsen fra Datatilsynet.

Glad elevrådsformand

En af de berørte gymnasier er Aalborg Katedralskole, og her er elevrådsformand og bestyrelsesmedlem i Danske Gymnasieelevers Sammenslutning Nikoline Linnemann Prehn glad for, at Datatilsynet har sagt stop.

Hun bryder sig ikke om, at opgaver fra skolens elever bliver delt, uden at der er givet lov til det.

– Som elev på en af de skoler, hvor det er sket, synes jeg, det er ubehageligt. Det er et brud på tilliden til systemet, siger hun.

– Det giver en følelse af ubehag, at der måske er nogen, der kan sidde og læse med i de opgaver, man har skrevet i den tro, at man skrev dem som en del af en læringsproces, hvor det kun er læreren, der læser ens opgave.

Deling giver utryghed

Opgaverne, der er gjort tilgængelig for forskerene, blev ikke videredelt med elevernes navne.

Men Datatilsynet vurderer alligevel, at det vil være muligt at identificere personerne på baggrund af det, der står i opgaverne, og den måde som opgaverne er skrevet på.

I det tilfælde er sagen alvorlig, siger lektor i persondataret og menneskerettigheder på Syddansk Universitet Ayo Næsborg-Andersen.

– Det giver jo en utryghed, at man ikke kan stole på, at den her eksamensbesvarelse kun bliver set af dem, der skal rette den og ikke af andre, siger hun.

Elevrådsformand Nikoline Linnemann Prehn mener ikke, at det er en formildende omstændighed, at opgaverne skulle bruges til at udvikle redskaber til at forhindre snyd, og at delingen af opgaverne på den måde tjente et godt formål.

Hvis man argumenterer på den måde, er det nemt at sætte andre hensyn om for eksempel beskyttelse af personlige oplysninger til side, mener hun.

– Det er ret dobbeltmoralsk, at de selv bryder reglerne for at lave et system, der skal få os til at overholde reglerne og lade være med at snyde, siger hun.

– Kan man så også bare sætte overvågningskameraer op, bare fordi man synes, at det ville være det bedste for staten? spørger hun.

Tager afgørelse til efterretning

Rektor for Aalborg Katedralskole Christian Warming er ligesom Nikoline Linnemann Prehn tilfreds med, at Datatilsynet har skredet ind.

– Der kan være ting i opgaven, som eleven måske gerne vil skrive, når det afleveres til en lærer, men som eleven måske ikke vil have, at andre skal læse, siger han.

Hos Macom A/S tager man afgørelsen fra Datatilsynet til efterretning og siger, at man ikke vidste, at det var problematisk at give adgang til opgaverne.

– Vi regnede naturligvis med, at tingene var i orden. Ellers havde vi selvfølgelig ikke gjort det, siger direktør Martin Holbøll.

Martin Holbøll havde dog gerne set en anden afgørelse, idet det ved første øjekast nu kan blive sværere for Macom A/S at hjælpe med at bekæmpe plagiat.

– Der er en efterspørgsel på det her fra skolerne, og plagiat er et problem, så nu må vi sætte os sammen og prøve at finde ud af, hvordan vi kan honorere det her ønske. Umiddelbart bliver det ikke på den her måde, siger han.

På Aalborg Katedralskole siger rektor Christian Warming, at sagen ikke vil få konsekvenser for samarbejdet med Macom A/S.

– Jeg tror, de har lært af det. Det er en ridse i lakken, og det tror jeg også, de har forstået.

Mens Macom A/S får kritik for at videregive oplysninger fra opgaverne, har der ikke været anledning til at kritisere forskerne fra Københavns Universitet.

Delte gymnasieopgaver

På baggrund af en anmeldelse fra tre gymnasier, har Datatilsynet vurderet, at det var forkert af Macom A/S at videregive oplysninger fra elevers opgaver til en gruppe forskere, da der ikke var givet tilladelse til det fra gymnasierne.

Dermed var videregivelsen i strid med EU’s Databeskyttelsesforordning artikel 28 – også kendt som GDPR.

Videregivelsen af oplysningerne er sket ved, at forskerne ved fysisk fremmøde hos Macom A/S har fået adgang til data eller oplysninger i form af uddrag af opgavebesvarelser.

Udover Aalborg Katedralskole gælder det også Paderup Gymnasium og Århus Akademi.

Kilde: Datatilsynet

Powered by Labrador CMS