Google begynder at spore hvad du køber – i butikkerne
Ved at matche data fra kreditkort transaktioner vil internetfirmaet nu holde øje med, hvad folk køber i butikkerne.
Google holder allerede øje med online shopping, men nu holder firmaet også øje med, hvad folk køber i butikkerne i et forsøg på at sælge flere annoncer.
Internetgiganten fortalte tirsdag, at et nyt værktøj vil holde øje med, hvor mange penge folk bruger i et firmas butikker, efter at have klikket på en online annonce for firmaet. Det skriver LA Times.
Google sporer dit kreditkort
Men hvordan er det overhovedet muligt? Google ved allerede, hvad du kan lide på baggrund af, hvad du søger på og de videoer du ser. De reklamer du ser, passer til dine interesser. Bagefter kan Google se, om du klikker på reklamerne og om, du køber noget. Det nye system sporer, hvad du køber i butikker i stedet for på nettet.
Det gør firmaet ved at holde øje med, hvilke annoncer folk klikker på, hvis de er logget ind på en Google service. Bagefter vil de matche informationerne med, hvad folk køber med deres kreditkort. Men bare rolig. Ifølge Google kan vi føle os helt sikre.
Firmaet kan nemlig ikke se, hvad du har købt eller tjekke hvor meget en bestemt person har købt. Det vil sige, at vores personlige informationer som navn og så videre ikke kan matches til vores køb.
Men aktivister indenfor datasikkerhed og privatliv er bekymrede. De siger, at konverteret data, som Google opsamler kan konverteres tilbage, så man kan identificere personer og i dette tilfælde hvad de har købt.
Adgang til 70% kreditkort
Google har adgang til 70% af amerikanske kreditkortoverførsler gennem partnerskaber med firmaer, der indsamler den type af data. Ved at matche transaktionerne med hvilke online reklamer folk klikker på, vil Google kunne fortælle firmaerne, hvornår reklamerne giver salg i deres butikker.
Hvis folk klikkede på en reklame uden at købe noget på netsiden, vil de fleste af Googles kunder konkludere, at det betød, at reklamen var spild af penge. Hvis det her program virker, kan det hjælpe Google til at sælge endnu flere annoncer, idet firmaet så kan bevise, at annoncen gav salg i butikken i stedet.
Sridhar Ramaswamy, der har ansvaret for Googles reklamer siger, at det nye system er blevet udviklet sammen med “virkelig intelligente mennesker” for at sørge for, at det ikke forstyrrer privatlivet. Han beskriver programmet som sikkert også for privatlivet.
Professor: Massive problemer med privatlivet
Kritikkere understreger, at selvom Google har gode intentioner, er det ikke sikkert, at firmaer og regeringer i fremtiden har. Den slags data Google indsamler kan være fristende for hackere, mener Micro Copic, der er marketing professor på San Diego State University.
– Problemerne med privatlivet er ret massive, så Google er nødt til at træde meget varsomt, understreger han.
Google siger, at systemet vil være baseret på log-in informationer som mailadresser for at identificere folk.
Ramaswamy siger at det hele bliver gjort ved et såkaldt “dobbelt blindt” system. Det betyder, at annoncørerne ikke kan se de personlige informationer som Google eller kreditkort partnerne har. Google kan heller ikke se personlige informationer fra de andre parter.
Googles brugere kan begrænse firmaets sporing og kan selv kontrollere, hvilke typer reklamer de vil de igennem indstillinger, selvom det er meget få brugere, der udnytter den mulighed.