Gomore: Uber er ikke samkørsel

Newspaq
Offentliggjort Sidst opdateret

Samkørselstjenesten Gomore vil ikke blande sig i politianmeldelse, men afviser, at Uber leverer samkørsel.

Det passer ikke, når Uber, som onsdag er blevet politianmeldt af Trafikstyrelsen, præsenterer sig selv som en samkørselstjeneste.

Det mener direktøren for den danske service Gomore, som er en digital platform for samkørsel og har over 200.000 danske medlemmer.

– At Uber prøver at kalde sig samkørsel, er en joke, siger Matias Møl Dalsgaard til Ritzau.

Han har ifølge eget udsagn ingen holdning til Ubers entre på det danske marked, men han finder det nødvendigt at understrege forskellen mellem den samkørsel, som Gomore faciliterer, og den taxakørsel, som Gomore mener, at Uber arrangerer.

– Samkørsel er, når en person skal køre fra a til b og tilbyder at sælge ledige pladser i bilen til andre passagerer, som giver et bidrag til udgifterne. Taxakørsel er, når en passager skal en tur, som du kører for at tjene penge. Det er det, Uber gør, forklarer Gomore-direktøren og konkluderer:

– De må finde ud af med de danske myndigheder, om det er i orden, men det har ikke noget med samkørsel at gøre.

Han påpeger, at hvor alle bilister kan tilmelde sig Gomore, når de har ledige pladser i bilen, så skal Ubers chauffører igennem en godkendelse.

– På Gomore ligger tusindvis af lifts, hvor Ole kører fra Aarhus til København klokken 15 i eftermiddag og har to ledige pladser, som han sælger til 150 kroner, forklarer Matias Møl Dalsgaard

– Uber er taxaer, der ligger og cirkler rundt inde i København, og som du kan booke via en app. Det er nogle helt andre typer ture, og Uber konkurrerer direkte med taxaerne, mens dem, der bruger Gomore, gør det i stedet for at tage en bus eller et tog, pointerer han.

Spørgsmål: I giver også mulighed for, at folk kan annoncere efter et lift. Kan I være sikre på, at der ikke er chauffører, der kører en tur, de ikke havde planlagt, for at tjene penge?

– Den situation kan godt opstå, men hvis du kigger på priserne hos os, så er de så lave, at bilisterne taber penge, hvis de kører turen. Du skal tage nogle helt andre priser per kilometer, hvis du skal tjene penge, påpeger Gomore-direktøren.

Han frygter ikke, at hans egen tjeneste bliver politianmeldt, men mener alligevel, at sagen kan komme samkørslen til skade.

– Jeg kan frygte, at folk får blandet koncepterne sammen, fordi vi her har en pirattaxa, der går og kalder sig selv samkørsel, forklarer han.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS