Gigant vil fyre 1700 i Danmark

Coronakrisen har været hård ved flygiganten SAS.

Coronavirusset har parkeret mange af SAS’ fly og derved betydet lavere aktivitet. Det gør ondt på økonomien i selskabet. (Arkivfoto) Foto: Tt News Agency/Reuters
Offentliggjort Sidst opdateret

SAS er ramt på sit levebrød. Coronakrisen har sendt stort set alle luftfartsgiganten fly til jorden, og det kan mærkes. Tirsdag afslører SAS i en pressemeddelelse, at en potentiel formindskelse af arbejdsstyrken er i gang.

Helt konkret fremgår det, at der er påtænkt afskedigelse af 5000 fuldtidsansatte. De fordeler sig på omkring 1900 i Sverige, 1300 i Norge og 1700 i Danmark. I meddelelsen står det, at SAS samarbejder med fagforeninger og andre interessenter med henblik på at fyre færrest muligt.

– Covid-19 har tvunget SAS til at møde en ny og hidtil uset virkelighed, der vil give genlyd ikke bare i de kommende måneder, men også i de kommende år, siger Rickard Gustafson, administrerende direktør i SAS, i meddelelsen, der er udsendt klokken otte.

Ved udgangen af januar havde SAS lidt over 10.000 ansatte samlet set. Det fremgår af senest offentliggjorte årsregnskab, som Ritzau har set, og dermed er den planlagte afskedigelse af 5000 altså en halvering af arbejdsstyrken.

For at mindske spredningen af virusset har SAS og andre luftfartsselskaber ikke kunnet flyve som normalt, og det har givet færre passagerer og derved færre penge i kassen hos SAS.

Selv om luftfartsselskabet tidligere har kunnet sende langt størstedelen af de ansatte hjem med løn takket været politiske hjælpepakker, så har det altså ikke været nok til at friholde SAS fra at skulle foretage afskedigelser.

– Da vi trådte ind i den her svære periode i starten eller midten af marts, havde vi stadig tro på, at efterspørgslen ville vende tilbage relativt hurtigt, og at vi ville få en nogenlunde normal sommer. Men cirka en måned til halvanden inde i krisen ved vi nu bedre. Vi ved, at sommeren ikke bliver som normalt, og at efterspørgslen for at flyve vil være væsentligt lavere, siger Rickard Gustafson, administrerende direktør i SAS.

Han tilføjer, at den lavere efterspørgsel ventes at fortsætte i resten af 2020, og at der måske kan komme en forbedring i 2021. Først i 2022 forventer han, at efterspørgslen vil være tilbage på niveauet fra før krisen.

Udsigterne til en fortsat lav efterspørgsel og dermed pres på økonomien har potentiale til at føre til endnu flere afskedigelser inden for luftfartsbranchen. Det vurderer Michael Svane, direktør i brancheforeningen Dansk Luftfart.

– Jeg forventer i hvert fald, at vi får flere dårlige nyheder – og dårlige nyheder kan jo også være, at andre kommer til at gå samme vej som SAS, siger han.

SAS - et samarbejde

Læs mere om SAS her:

* SAS blev grundlagt i 1946 ved en sammenlægning af de nationale luftfartsselskaber i Danmark, Norge og Sverige.

* Første tur gik til New York 17. september 1946. Turen tog 25 timer, og det var nødvendigt at gøre tre stop på vejen for at tanke.

* Før coronakrisen havde SAS mere end 800 daglige afgange, og om året fløj selskabet omkring 30 millioner passagerer til over 125 destinationer i verden.

* Coronakrisen har dog givet et stort dyk i antallet af afgange og passagerer, og det har naturligt nok gjort ondt på SAS’ økonomi.

* I marts fløj selskabet eksempelvis med omkring en million passagerer. Det var cirka 60 procent færre passagerer end i samme måned året før.

* Sverige og Danmark ejer 29 procent af aktierne i SAS. Tidligere har den norske stat også været aktionær.

* SAS havde ved udgangen af januar lidt over 10.000 fuldtidsansatte.

Powered by Labrador CMS