Gamle lærere smutter: Plads til nye

Foto: Steffen Ortmann/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Lærerafgange gør plads til lærerstuderende, men jobbets omdømme skal forbedres, mener uddannelsesleder.

Set fra læreruddannelsen på Metropol er det både et problem og en mulighed, at et stigende antal lærere vælger at forlade deres job i folkeskolen. Det fortæller institutchef Asger Villemoes Nielsen.

– Generelt er det et problem, at jobbet har et dårligt omdømme. Der skal en diskursændring til under alle omstændigheder, siger han oven på nyheden om, at hver 10. lærer forlod sit job mellem oktober 2013 og oktober 2014.

Men på sine studerendes vegne mener han også, at det giver muligheder.

– Vi har cirka 1300 studerende, og de forventer at få et job. Som den, der skal sørge for at de kommer ud, havde jeg nær sagt, at det er da kun dejligt, der er plads til dem, siger Asger Villemoes Nielsen.

Han mener, at det er kommunerne – og ikke uddannelsernes problem – at 41 procent af kommunerne ifølge tal fra KL i 2014 oplevede enten store eller nogle problemer med at rekruttere nye lærere.

Men jobbet som lærer er ikke blevet mere eftertragtet, mener Asger Villemoes Nielsen.

– Den diskurs, der er om lærerjobbet ude blandt forældre og folk i Danmark, den har fået sig en ordentlig en på sinkadusen i forbindelse med skolereformen og lockouten, siger Asger Villemoes Nielsen.

– Det synes, jeg er synd. Det er et af de vigtigste job, som man skal tale med respekt om, så det arbejder vi på at få vendt.

Ifølge tal fra Dansk Lærerforening er antallet af optagne på læreruddannelserne på sit laveste siden 1992. I 2014 blev 2235 optaget på læreruddannelser mod 3521 i 2012.

– Helt generelt på landsplan er der dalende søgetal på læreruddannelser. Det ses mest i de store byer. Det er fordi, der i de store byer er flere andre tilbud, siger Asger Villemoes Nielsen.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS