Fyret it-medarbejder låser filer: Kræver 1,4 millioner i løsepenge

Han ændrede kodeordene, inden han blev fyret fra et online universitet, så de studerende ikke kunne få fat i deres undervisningsmateriale.

Google nægtede at hjælpe skolen med at låse kontoen op.Foto: FRANCOIS GLORIES / SCANPIX
Foto: FRANCOIS GLORIES / SCANPIX

Offentliggjort Sidst opdateret

En fyret it-medarbejder har fået sin hævn over det online universitet, der fyrede ham. Inden han gik, ændrede han nemlig kodeordene, så 2000 elever ikke kunne logge ind på deres mail eller få deres undervisningsmateriale. Han vil nu have 1,4 millioner kroner for at ændre kodeordene tilbage.

Det amerikanske universitet havde ansat it-medarbejdere fra hele landet. Men i starten af sidste år valgte skolen at give deres ansatte et valg. Enten at flytte til Indianapolis, hvor skolen havde base, eller sige op og få en fratrædelsesbonus. Det skriver USA Today.

De andre it-medarbejdere valgte at sige op, og til sidst var der kun Triano Williams tilbage. Han var den eneste administrator af skolens system, da han blev fyret 1. april efter at nægte at flytte fra en forstad i Chicago. Ifølge skolen udnyttede han det som hævn.

Låste 2000 elever ude

Ifølge et søgsmål fra skolen nåede Williams nemlig at ændre kodeordet og login-informationerne til en Google-konto, hvor elevernes undervisningsmateriale var tilkoblet. Og i maj kunne de studerende ikke længere få adgang til deres mailkonti, opgaver eller andet undervisningsmateriale. Google lukkede herefter helt for adgangen efter for mange loginforsøg til kontoen.

Skolen bad Google om hjælp, men firmaet nægtede at give andre end Williams adgang, da han stod som kontoens eneste administrator. Da skolen så ringede til Williams, sendte han dem videre til sin advokat. Skolen modtog bagefter et brev fra Williams’ advokat, hvori der stod, at han krævede en anbefaling fra skolen samt 1,4 millioner kroner, for at hjælpe dem.

Williams fortalte herefter skolen, at kodeordet var blevet gemt på en computer, som han havde afleveret til skolen i maj. Men skolen påstår, at Williams slettede computerens harddisk og installerede et nyt styresystem. Williams advokat har derimod sagt, at skolen selv må have slettet harddisken.

Information skal beskyttes som papirer

Williams siger, at skolens søgsmål er et modangreb på hans tidligere klager omkring racisme. Hans advokat siger, at brevet var et krav for et forlig omkring diskriminationen og ikke en betaling for at Williams gav dem kodeordene. Skolen har betalt tidligere ansatte for at være konsulenter, men beder nu Williams om at arbejde gratis med trusler om søgsmål og mulig fængsling.

Pressen fik interesse i sagen, og 12 timer efter, et lokalt medie havde kontaktet Google, meddelte skolens advokat, at firmaet havde åbnet kontoen og givet kontrollen af den tilbage til skolen.

Eksperter forstår godt, at Google ikke ville overdrage informationen til skolen til at starte med. De har nemlig brug for bevis på, at det ikke er en hacker, der beder om informationen. I stedet bør skolen registrere kontoen i skolens navn i stedet for i en enkeltpersons navn.

– Da alting var på papir, blev det fysisk beskyttet. Man er nødt til at gøre det samme i en digitaliseret verden, forklarer Gene Spafford, der er grundlægger af Purdue Universitets center for informationssikkerhed, og fortsætter:

– Man kan videregive noget af arbejdet, men man kan ikke videregive ansvaret.

Powered by Labrador CMS