Fupmails i omløb: “Apple” beder om kontonummer
Torsdag formiddag modtog Heidi Bang Harregaard en mail fra Apple om et køb, hun angiveligt havde lavet i iTunes
Heidi Bang Harregaard fik torsdag morgen en mail fra Apple, hvor der stod, at hun havde foretaget et køb i iTunes, og hvis hun fortrød købet, skulle hun klikke på linket for at annullere.
Det lyder jo som helt normal procedure, hvis man har købt noget i iTunes. Problemet var bare, at i den mail, Heidi modtog, var det ikke hendes Apple-ID, der var brugt – det var en anden hotmail-adresse. Og Heidi havde desuden ikke købt et TomTom Western Europe Map til 14.00 Euro.
– Har jeg lavet et andet Apple-ID? tænkte Heidi.
Så hun klikkede på linket for at finde ud af, hvad det gik ud på, og der, hvor hun endte, blev hun bedt om at udfylde navn, adresse og kortnummer. Heldigvis fattede Heidi her mistanke og udfyldte ingenting.
Ingen reaktion fra Apple
Heidi ringede så til Apple for at fortælle dem om denne mail, som tydeligvis var et forsøg på svindel. Her fik hun at vide, at de var klar over, at der var fup-mails i omløb – men det var ikke noget, de havde tænkt sig at gøre mere ved, for “der er så mange af den slags mails”.
Det er en tydeligt skuffet Heidi, der fortæller til Newsbreak.dk:
– Det virkede som om, de ikke gad tage sig af det.
Newsbreak.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Apple i sagen.
Hvis du i en mail, om den er fra Skat, Apple eller andre, bliver bedt om at udfylde kreditkort-oplysninger, er det med stor sandsynlighed fup. Skat ville aldrig bede dig udfylde kortnummer – de har din Nemkonto. Apple har dine kortoplysninger, dem gav du dem, da du oprettede dit Apple-ID.