Fulde udenlandske lastbilchauffører gør danske veje usikre

Der er både forklaringer på og løsningsforslag til problemets omfang. Det gør dog intet ved den skræmmende statistik.

27 gange det sidste år er en lastbilchauffør i Danmark blevet anholdt og sigtet for spritkørsel. Det skriver Fagbladet 3F. Genrefoto: Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Med en promille på 3,3 var en lastbilchauffør fra Litauen så beruset, at han ikke kunne styre sig. Han blev anholdt og sendt i detentionen for at sove rusen ud, så politiet kunne få mulighed for faktisk at afhøre ham. Historien er fra april i år, og Newsbreak.dk har sammen med andre medier skrevet om den.

Skulle man få den tanke, at der er tale om et enkeltstående tilfælde, virker det desværre til, at man tager fejl. Ifølge Fagbladet 3F tegner der sig et skræmmende mønster af udenlandske lastbilchaufføres gøren og laden på dansk jord.

Der findes, ifølge Fagbladet 3F, ingen form for offentlig officiel opgjort statistik over, hvor ofte udenlandske chauffører faktisk tages for at køre spritkørsel i Danmark. Alligevel har fagbladet fundet frem til en stak chauffører, der er landet i samme bås som chaufføren fra Litauen. De var fulde på jobbet, og deres gøren og laden vækker bekymring hos fagforeningen 3F.

Optælling fortæller grum historie

Fagbladet 3F har optalt mediernes artikler om lastbilchauffører og spritkørsel for det forgange år og er kommet frem til, at der fra maj 2016 til maj 2017 har været 20 sager, hvor en udenlandsk lastbilchaufør er blevet sigtet for spritkørsel. I samme periode var der fem artikler om danske chauffører, mens to artikler om fulde lastbilchauffører ikke nævnte, hvor i verden chaufføren var fra.

Fagbladet 3F har talt med Erik Emil Hansen, der er formand for Godschaufførernes Landsklub under 3F. Han er ikke glad for resultatet af optællingen.

– Det er skræmmende, at der har været 27 sager. Jeg mener, at særligt når vi er erhvervschauffører, så er én af de her sager én for meget. Jeg er faktisk lidt flov på min branches vegne, siger formanden til Fagbladet 3F.

Han påpeger, at udenlandske chauffører ikke nødvendigvis arbejder under de bedste forhold. De forhold kan være medvirkende til, at chaufførerne kigger dybt i flasken.

– De er lønslaver, der er låst i Danmark i uger eller måneder af gangen, hvor de ikke kommer hjem til familien. Der kan gå dage, hvor de bare venter på, at der kommer en ny opgave til dem. I den tid bor de i lastbilen og sidder og kukkelurer på en rasteplads.

– Så er det, man drikker, for så er livet måske lidt nemmere, siger han til Fagbladet 3F.

Lav timeløn

Han gætter på, at chaufføerrne ender med køre spritkørsel, fordi de tjener meget få penge på at arbejde i Danmark. Med en timeløn på 26 kroner er det om at sige ja, når der dukker et job op. Netop den lave løn får derfor en del af skylden for de mange sager, der har været med udenlandske chauffører og spritkørsel i det seneste år.

– Virksomhederne og speditørerne skal sørge for, at de udenlandske chauffører får en ordentlig løn, så de har råd til at tage ansvar og sige nej til at køre, når de har drukket, siger Erik Emil Hansen til Fagbladet 3F.

Newsbreak.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Erik Emil Hansen.

Powered by Labrador CMS