Fremtidens brugs åbner: Dagligvarebutik med dagligstue

Foto: Elo Christoffersen (Arkivfoto)
Offentliggjort Sidst opdateret

I morgen søndag klokken 12 åbner Coops bud på fremtidens lokale butik i Brylle på Fyn. Som noget nyt får butikken en Dagli´Stue for kunderne, hvor de kan holde møder, bytte bøger og spise sammen.

Brylle på Fyn får som den første by en butik med møderum for kunderne.

Det sker som led i en redningsaktion for Danmarks små butikker, som trues af tilladelse til flere store butikker og fjernelsen af lukkeloven. Mange er allerede lukket og flere mindre byer er i fare for at miste sin sidste butik.

Men Coop står nu klar med et nyt koncept, som de sammen med de selvstændige brugsforeninger er parate til at investere op til 300 millioner kroner i over de kommende år.

En test blev indledt for en måned siden i den første butik, Glejberg ved Vejen i Sydjylland. Med butikken i Brylle tilføjes et helt nyt element, som man ikke har set før, Dagli´Stuen. Det er et lokale i forbindelse med butikken, der stilles til rådighed for butikkens kunder.

Her kan de mødes, foreninger kan holde møder og borgerne kan eksempelvis bytte bøger i lokalet, der selvfølgelig er udstyret med de klassiske FDB Møbler og Sikker Hansen plakater med Cirkel pigen.

– Vi vender på ny og moderne måde tilbage til vores rødder, hvor Brugsen er det lokale samlingspunkt, stedet hvor byen mødes og butikken, hvor man afsætter og køber sine lokalt producerede varer. Nye, moderne elementer som vi tilføjer, er convenience varer og coffee to go, siger kædedirektør Jesper K. Andersen, Dagli´Brugsen.

– Vi tror – modsat mange eksperter – at tiden er rigtig. Mange har nået et mætningspunkt over for discount og det ensrettede og flere søger kvaliteten i det nære og lokale. Med vores nye koncept vil vi komme med et tidssvarende og attraktivt tilbud, siger Jesper K. Andersen.

Det bekræftes af åbningen af butikken i Glejbjerg, der har været en af de største åbninger nogensinde i Coop og med en vækst den første måned på over 50 procent.

Nyt i fremtidens Dagli´Brugs er, at de lokale varer får en mere fremtrædende placering og kommer til at fylde markant mere. Der lægges langt mere vægt på inspiration til det daglige måltid, hvor et større udvalg af kød samles med frugt & grønt og vin.

Der etableres et nyt kioskområde med frisk kaffe, sandwich, måltidsløsninger som for eksempel færdige salater, foruden de typiske kioskvarer som aviser, blade, spil og tobak ved indgangen, så det bliver hurtigere at købe disse varer. Og så indføres der faste lave priser på de varer, kunderne køber dagligt, eksempelvis mælk.

Hensigten er, at samtlige butikker over de kommende år skal bygges om til det nye koncept, og der er dermed tale om en investering på et 3-cifret millionbeløb for Coop og de selvstændige brugsforeninger, der ejer butikkerne, hvis de første butikker bliver godt modtaget af kunderne.

Dagli´Brugsen består af 300 butikker med en omsætning omkring 8 milliarder kroner.

Powered by Labrador CMS