Fremtidens biler har stort problem i Danmark
Det kan i værste fald gå ud over trafiksikkerheden, lyder det fra FDM.
Ny bil byder til tider på ny, og spændende teknologi, men hos FDM mener man ikke, at de danske veje kan følge med tidens trends.
FDM skriver i en pressemeddelelse, at der om få år i EU bliver indført krav om, at nye biler skal udstyres med forskellige assistentsystemer. Det betyder bare ikke, at alle de nye systemer kommer til at virke i Danmark.
De nye systemer kan forskellige ting. Nogle kan holde bilen på vejen, indenfor den bane, du kører i, aflæse vejskilte og tilpasse hastigheden efter forskellige forhold. Problemet er, at Danmark ikke nødvendigvis er rustet til det hele.
FDM skriver om et af de nyere systemer, at det kan hjælpe bilen med at holde sin vejbane. Rent praktisk betyder det, at bilen automatisk retter ind, hvis du er uopmærksom og er på vej over i en anden vejbane, uden hensigt. Problemet er, at den slags kun virker, hvis vejstriberne ikke er slidt væk.
”Fremtidens biler kører allerede på vejene og stiller nogle helt konkrete krav til infrastrukturen, hvis deres assistentsystemer skal virke. Her bliver det efterslæb, der er på mange danske veje, meget tydeligt. FDM har gennem årene efterlyst, at stat og kommuner får nedbragt efterslæbet, og problematikken omkring systemerne viser meget tydeligt, hvorfor der er behov for det,” siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange i pressemeddelelsen.
Manglende skilt
FDM skriver, at assistentsystemer, der kan aflæse og tilpasse bilens hastighed efter vejskilte, ikke virker, hvis der ingen skilte findes, de kan aflæse, og ifølge FDM findes der i Danmark mange vejstrækninger, hvor der ikke skiltes med hastigheden.
”Når vejinfrastrukturen ikke er gearet til moderne biler, er det naturligvis et problem, som både stat og kommuner som vejmyndigheder bør tage alvorligt. Det handler ikke kun om den fysiske infrastruktur, men også om de muligheder, digitaliseringen giver for en bedre og mere sikker trafikafvikling. Det vil kun blive forstærket i fremtiden. Investeres der ikke løbende i vejene, risikerer vi i Danmark ikke at kunne udnytte det trafiksikkerhedsmæssige potentiale i assistentsystemerne. Det vil være ærgerligt,” siger Dennis Lange i pressemeddelelsen.