Fra dødssejler til hipt shoppemekka: Sådan vendte Magasin nedturen

Magasin. Foto: Facebook.
Offentliggjort Sidst opdateret

Fra at være en kæde af varehuse med et sløjt image, faldende kundetal og dårlige regnskaber, er Magasin på fem år forvandlet til en velsmurt shoppeoplevelse og en god forretning.

Torsdag præsenterede stormagasinkæden sit årsregnskab med et resultat på 149 millioner kroner. Det er det bedste nogensinde.

Det har været en lang rejse, fortæller økonomidirektør Peter Fabricius.

»Tingene begyndte at vende for fem år siden, og det var der mange grunde til. Man skal gøre en helt masse ting rigtigt, og først når de alle sammen er på plads, kan kunderne lide én,« siger han.

Detailhandelsekspert Bruno Christensen, som har fulgt Magasin i mange år, mener, at salget til den britiske stormagasinkæde Debenhamns i 2009 var den afgørende hændelse, der indførte en klar strategi og satte gang i de nødvendige forandringer.

»Vi skal 15-20 år tilbage og i alle disse år har Magasin haft problemer med skiftende ejere. Fra det øjeblik Debenhamns indtræder, begynder de store forandringer at ske i Magasin. Der bliver tilført nye produkter og nye mærker og flagskibsbutikken på Kongens Nytorv bliver endevendt og indrettet på en måde, så den fremstår som det bedste, du har at byde på i København,« siger han.

Konkret var der tale om en næsten komplet foradring af stormagasinerne med fokus på ledelse, IT, produktudbud, medarbejdertræning og indrtetning af butikkerne, fortæller Peter Fabricius.

»Vi iværksatte en lang række ting for at højne vores service, skabe en decentral ledelse og vi indførte et incitamentprogram for medarbejderne. Samtidig gjorde vi vores markedsføring og vores branding  mere tidssvarede Vi lagde et kæmpe arbejde i at have de rigtige varer på hylderne, lavede en kæmpe investering i de fysiske butikker og en endnu større i IT-systemet,« siger han.

Ifølge livsstilsekspert Anne Glad, som er strategisk direktør i Envision, er forandringen lykkedes. Magasin er blevet forvandlet fra et umoderne varehus til et sted, man tager hen for at få en oplevelse og købe de nyeste varer fra de bedste mærker.

»De har arbejdet med de enkelte brands, så de præsenterer sig rigtig smukt, hvor varerne tidligere hang i nogle store klumper, og så har de arbejdet med medarbejderstaben, så den er fintunet og dygtig, og så var de blandt de første til at se betydningen af at  indgå nogle gode partnerskaber for eksempel med Joe & The Juice, som er mere end bare kaffe og wienerbrød,« siger Anne Glad, som også fremhæver Magasins egne tøj-linjer, som er billige ting i god kvalitet.

»De har formået at gribe den store tendens, som er prispolarisering ved at lave deres eget design, som er value for money. Og selvom du som fashionista går ind for at få det nyeste fashion item af en eller anden slags, så ryger der tit lige en ting fra Magasins eget mærke i kurven også,« siger hun.

De gode shoppeoplevelser sætter gang i en god spiral, som betyder, at flere og flere går i Magasin for at få en god shoppeoplevelse, understreger Bruno Christensen.

»Tilfredse og glade kunder er de bedste good will ambassadører, og selvom det er enkelt er det faktisk det, der er lykkes for Magasin,« siger han.

Powered by Labrador CMS