Forsker om Ryanair-sag: Fagbevægelse er blevet spydspids

Foto: Claus Fisker/Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Fagbevægelsen har med striden mod Ryanair skabt en europæisk bevægelse om at sikre overenskomstmæssige vilkår.

Selv om det er svært at pege en vinder ud i striden mellem den danske fagbevægelse og luftfartsselskabet Ryanair, kan fagbevægelsens kamp alligevel få betydning.

Det vurderer arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet.

På den korte bane har konflikten resulteret i, at Ryanair lukker sine baser i København og Billund, hvor sidstnævnte lukkes fredag klokken 23.

Det sker, efter at fagbevægelsen har givet et lovligt konfliktvarsel, som fagforeningerne fik grønt lys til af Arbejdsretten. Det var samtidig en reaktion på, at det irske lavprisselskab afviste at tegne danske overenskomster med sine ansatte.

Men havde Ryanair vundet i Arbejdsretten, så ville irernes forretningsmodel formentlig have spredt sig til andre luftfartsselskaber.

– Mange har kigget til Ryanair og tænkt, om den forretningsmodel kunne kopieres, hvis man overhovedet skulle kunne overleve som flyselskab på lang sigt, siger Flemming Ibsen.

Modellen handler om, at Ryanair har baser andre steder i Europa og kan flyve til og fra Danmark uden problemer – og uden at betale danske overenskomster til sine ansatte.

Hvis Ryanair derfor havde vundet, så ville andre flyselskaber nærmest have været tvunget til at kopiere den forretningsmodel, vurderer Flemming Ibsen.

– Det kunne undergrave hele den branche, der handler om at transportere folk fra et sted til et andet med fly.

– I den forstand kan det siges, at den danske fagbevægelse er spydspids i en kamp for at bevare arbejdspladser inden for området på overenskomstmæssige vilkår, siger han.

Ifølge arbejdsmarkedsforskeren er der også flere europæiske fagbevægelser, som kigger mod Danmark.

– Det er også klart, at der er politikere, der kigger på dette forløb og tænker, hvordan man via lovgivning kan regulere markedet på en måde, så det ikke bliver et ræs mod bunden, siger Flemming Ibsen.

– Og at man ikke får en branche, der kører på Ryanair-betingelser, tilføjer han.

I den forstand kan det ifølge Flemming Ibsen godt siges, at fagbevægelsen har vundet en sejr – i hvert fald til at starte med.

– Nu er der også noget, der kan arbejdes videre med, påpeger han.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS