Forsker håber på diskussioner om opholdssteders metoder

Arkivfoto: Mette Nielsen/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Sagen om Solhaven understreger, at magtanvendelse aldrig må være en del af pædagogikken, siger forsker.

Selvom der nu er sat punktum i sagen om påstået vold mod unge på det pædagogiske opholdssted Solhaven, er det forhåbentlig ikke slut med diskussioner om, hvilke metoder der virker bedst i arbejdet med de udsatte børn og unge.

Det siger lektor og ph.d. i Socialt Arbejde Karin Kildedal fra Aalborg Universitet.

– Sagen har først og fremmest betydet, at der er et øget behov for at understrege, at magtanvendelse aldrig må være en del af pædagogikken. Det kan være et redskab, man kan blive nødt til at gribe til, hvis den unge er til fare for sig selv eller andre, siger hun.

Og særligt i forhold til så sårbare unge, der var på opholdsstedet Solhaven, er der brug for at diskutere metoderne hele tiden, siger hun.

– Når man arbejder med en gruppe, der har så mange problemer og kan være truende og pågående i deres kontakt med andre, er man nødt til hele tiden at forholde sig til, “hvad gør vi, når de unge truer eller presser os”, siger Karin Kildedal.

Onsdag blev alle 12 tiltalte i sagen om påstået vold mod anbragte unge på opholdsstedet Solhaven frifundet af Retten i Aalborg.

Forstanderen og 11 ansatte på Solhaven, der lå i Farsø, var tiltalt for at have overskredet grænserne for lovlig brug af magt.

Karin Kildedal har tidligere været med til at skrive en bog om de pædagogiske metoder på Solhaven, som, hun siger, var kendt også uden for landets grænser for sin succes med at få udsatte unge på ret køl. Solhaven gik konkurs i 2013.

– Det var ikke bare et institutionsprojekt. Det var et projekt i et helt samfund, siger Karin Kildedal om stedets pædagogik, som blandt andet var meget praktisk orienteret.

– Mange af de unge fra opholdsstedet har jo været i lære hos den lokale mekaniker eller købmanden i nabolaget. En hel by har støttet op om de unge, der blev anbragt på Solhaven.

– Og hvis en ung for eksempel gerne ville være langturschauffør, så tog en pædagog med den unge på tur til Italien med en lastbil for at finde ud af, om det nu også var noget, siger hun.

Men trods de gode resultater gik noget galt på Solhaven.

– Vi er mange, der har svært ved virkelig at forstå, hvad det egentlig er sket de seneste år, siger Karin Kildedal.

– Jeg ved, at det har været svært at få ansat uddannede pædagoger på Solhaven og andre steder. Det kræver, at der er en meget stærk pædagogisk ledelse, hvor børnesynet og grænserne er kendt og accepteret, siger hun.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS