Forsker: Flere vil dø uden fotovogne

Foto: Syd- & Sønderjyllands Politi.
Offentliggjort Sidst opdateret

De bliver kaldt pengemaskiner og fartfælder, og hele Facebook-grupper er dedikeret til at advare om deres placering. Fotovogne er upopulære blandt de hundredtusindvis af danskere, der hver dag kører bil på de danske veje.

Modstanderne af de mobile fartkameraer glæder sig i disse dage, efter transportminister Hans Christian Schmidt (V) har meddelte, at han vil have politiet til at sælge en stor del af de 100 fotovogne.

Men prisen kan i så fald blive ganske høj. For fotovogne er med til at holde hastigheden nede, og lavere fart betyder færre dødsfald, påpeger Harry Lahrmann, trafikforsker ved Aalborg Universitet.

»Vi ved jo, at der er en sammenhæng mellem hastighed og trafiksikkerhed. Og i det omfang, at fotovognene får hastigheden ned, så vil sikkerheden også være bedre,« siger Harry Lahrmann.

Som et alternativ til de 100 udskældte VW-transportere, der hver dag blitzer fartsyndere landet over, peger Hans Christian Schmidt selv på de såkaldte stærekasser som et alternativ. Men den model har også sine begrænsninger, påpeger Harry Lahrmann.

»Det er en forældet teknologi. Positionerne på stærekasserne bliver jo lagt ind på de moderne GPSer, og så får du advarslen, inden du krydser dem. Det giver sådan en kænguru-kørsel, hvor man sætter farten op og ned hele tiden, og det hjælper jo ikke rigtig,« siger Harry Lahrmann.

Flere fotovogne har fået gennemsnitshastigheden ned

Tidligere på året indkøbte politiet 75 fotovogne og firedoblede dermed det samlede antal. Siden da er gennemsnitshastigheden faldet, mens der ikke er kommet flere bødekroner i kassen. Harry Lahrmann er dog forsigtig med at konkludere, at fotovognene har æren for den succes.

»Det har jo fået enorm meget omtale, og hver gang der bliver skrevet 15 artikler om de nye fotovogne, tror alle bilister, at der venter en vogn lige om hjørnet. Så går der typisk et halvt år, og så finder de ud af, at det ikke var tilfældet, hvorefter farten bliver sat op igen,« siger Harry Lahrmann.

Fotovogne holder dødstallet nede

Han er dog alligevel ikke i tvivl om, at fotovogne i det store og hele holder dødstallet nede.

»Hvis man helt dropper fotovogne, er jeg slet ikke i tvivl om, at antallet af dræbte i trafikken vil stige. Det vil jeg gerne stå på mål for,« siger trafikforskeren.

Transportministerens udmelding har fået en varm modtagelse hos de blå partier, mens rød blok vægrer sig ved tanken om en afskaffelse af fotovogne.

EL: – Forrykt at fjerne fotovogne

Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested (Ø), kalder det ligefrem »forrykt« med henvisning til, at farthastigheden falder, og at der udskrives færre bøder.

»Og nu vil man så fjerne dem. Det kommer til at betyde flere dræbte i trafikken, og det er simpelthen forrykt, at regeringen vil være med til det,« siger han.

Mere positive er bilejerne organisation, FDM. Her mener afdelingschef Torben Kusk Lunde, at de politifolk, der betjener fotovognene, vil gøre større gavn andre steder.

»Man kunne frigøre de betjente og lade dem køre i patruljebil i stedet. Trafiksikkerhed handler jo ikke kun om fart,« siger han.

Et til lejligheden nedsat udvalg – med folk fra Transportministeriet og Justitsministeriet – skal komme med anbefalinger til, hvor mange af de 100 flytbare fotovogne, der skal væk.

Powered by Labrador CMS