Forsikringsselskab skulle tvinges til at udbetale millioner til død mands efterladte
Hos forsikringsselskabet mente man, at der var grund til ikke at betale hele det forsikrede beløb. Men pengene er blevet udbetalt nu.
Et mareridt virker til at være overstået for de pårørende til den mand, der døde 6. november 2015 og efterfølgende oplevede, at SEB Pension nægtede at udbetale det fulde beløb på 2.880.000 kroner, manden var forsikret for i tilfælde af sin død.
SEB Pension er af Ankenævnet for Forsikring blevet pålagt at udbetale beløbet, hvilket har fået SEB Pension til at gøre netop dette. Det skriver Fagbladet 3F og Ekstra Bladet.
Sagen kredser primært om den periode, der gik, op til, at manden tegnede forsikringen hos SEB Pension og til, at han døde. Fagbladet 3F skriver, at manden døde to dage efter, at livsforsikringen var trådt i kraft. Forinden var han blevet ramt af en blodprop på en ferietur, og han blev af lokale læger behandlet, og fik derfor udført en ballonudvidelse i hjertet. Fagbladet 3F skriver, at denne udvidelse blev foretaget otte dage efter, at SEB Pension havde tilbudt manden en gruppeforsikring på 720.000 kroner.
Manden fik af lægerne efterfølgende lov til at tage hjem, og fem dage senere underskrev han forsikringen, der nu var forøjet til 2.880.000 kroner. To dage senere døde han, og hos SEB Pension nægtede mand indledningsvist at udbetale den fulde sum.
Strid om arbejdsevne
Hos SEB Pension virkede man til at mene, at manden burde have været sygemeldt efter ballonudvidelsen, men han meddelte ikke en sygemelding, da han underskrev papirerne. Det fik pensionselskabet til at mene, at manden havde undladt at fortælle om sygemeldingen. Men pårørende til manden insisterede på, at han ikke var sygemeldt efter ballonudvidelsen.
Ankenævnet for Forsikring har haft sagen i hænde, og her har man altså konkluderet, at manden ikke gav SEB Pension urigtige oplysinger; han var ikke akut syg, og han var ikke sygemeldt. De efterladte skulle altså have hele beløbet udbetalt, hvilket pengene også er blevet.
Newsbreak.dk har været i kontakt med SEB Pension, der henviser til udtalelser afgivet til Ekstra Bladet, da dette medie omtalte sagen.
– Vi tager ankenævnets afgørelse til efterretning, men udtaler os aldrig om konkrete kundesager, siger Kim Johansen, direktør i SEB Pension, til Eb.dk.
Han fortæller derudover, at SEB pension vinder størstedelen af de 20 årlige sager, der ender i Ankenævnet for Forsikring.
– Det er meget få sager set i forhold til, at vi har 300.000 kunder, siger Kim Johansen til Eb.dk.