Formel 1-eksperter undres over historisk ringe McLaren

Danske Kevin Magnussen i den nye Honda-McLaren-racer. Foto: Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Den nye Honda-McLaren Formel 1-racer har skuffet gevaldigt i kvalifikationen til årets første GP i Australien

Kevin Magnussen og Jenson Buttons nye Honda-McLaren racer skuffede fælt, og de to kørere sluttede henholdvis sidst og næstsidst i lørdagens kvalifikation til det australske Grand Prix. Fingeren skal dog ikke sættes på Magnussen, men på McLaren, mener eksperterne.

Det er en ydmygende og yderst pinlig situation for de to fabrikanter ifølge Formel 1-ekspert Ronnie Bremer.

»Det er så grotesk ringe. Det kan jo næsten ikke være rigtigt. Jeg kender ikke et ord i ordbogen, der kan forklare det. Aldrig i historien har McLaren været så ringe,« siger den tidligere racerkører Ronnie Bremer.

Blandt de langsomste

I fredagens træning var de to McLaren-Honda racere også blandt de langsomste, og raceren har maksimalt kun kørt 12 omgange op til kvalifikationen. Derfor var det heller ikke overraskende, at de to biler endte i den nedre halvdel. McLaren er dog et af de hold, der har det største budget, og derfor må der forventes mere, mener Formel 1-ekspert og kommentator, John Nielsen.

»Det er lidt overraksende, at man ikke præsterede bedre, end man gjorde. Bilen kører godt, men der er ikke krudt nok i røven på dem. Det er ikke godt nok for et hold af McLarens størrelse, der har et budget og resurser, som de andre teams kun kan drømme om. Og det er ikke kun ‘de nye’ fra Hondas skyld. Godt nok er det dem, der laver motoren, men det er McLaren, der skal fortælle dem, hvor højt barren skal sættes. Og det har de fejlvurderet,« siger John Nielsen.

Forhåbninger forduftet

Da forhåbninger om at sætte tider, der kunne blande sig i toppen, var forduftet for Kevin Magnussens, var det eneste håb at slutte foran holdkammeraten Jenson Button. Det magtede danskeren ikke, men det skal man ikke lægge det store i, mener Ronnie Bremer.

»Kevin Magnussen sagde, at han havde problemer, og man kunne se, at han kørte hurtigere i mellemtiderne end Jenson Button, så det er ikke så skuffende. Teamet ved godt, at han var hurtigst, og det er det vigtige,« siger han.

Selv om Kevin Magnussen og Jenson Button ser ud til at blive dobbelt prügelknabe i Australien, så bliver det alligevel spændende at se, om McLaren-Honda raceren kan holde hele vejen i mål. Ronnie Bremer frygter dog, at løbet bliver endnu mere pinligt for McLaren end kvalifikationen.

»Det fedeste kunne være, at de (Kevin og Jenson red.) gav den gas i 10 omgange, og så sprang bilen i luften, men det sker jo ikke. De skal have en masse data, så man kan godt frygte, at de kommer til at køre forfærdeligt langsomt og blive overhalet med en omgang allerede efter 20 omgange,« siger han, mens John Nielsen tilføjer:

»Det er et utrolig langt løb, så hvis McLaren overlever alle omgange, så er det er en sejr,« siger John Nielsen.

Hamilton i pole

Lewis Hamilton kørte i pole postition, mens holdkammeraten Nico Rosberg blev toer, og dermed forsatte Mercedes deres dominas fra 2014. Og med Kevin Magnussen i en ukampdygtig racer kan sæsonen godt virke lidt trist, inden den overhovedet er i gang. Der er dog stadig masser af spænende kampe at følge med i, mener de to eksperter.

»Det bliver et virkelig fedt løb. Ferrari virker til at være meget skarpe, og det bliver en forrygende kamp mellem dem og Williams. Mercedes kommer dog til at dominere i morgen, men de andre teams kommer til at rykke tættere på i løbet af sæsonen,« spår Ronnie Bremer.

En pointe John Nielsen er enig i:

»Det er jo motorsportens største og mest fascinerende løb. Det bliver meget spændende at følge Ferrari. Man kan mærke, at de for alvor er tilbage. Det syder og bobler i hele garagen, og Sebastian Vettel ser knivskarp ud. Hvis Mercedes laver den mindste fejl, så vil Ferrari være der,« siger John Nielsen.

Powered by Labrador CMS