Forbrugerrådet Tænk: Netto er billigst på økologi
Forbrugerrådet Tænk har undersøgt flere supermarkeder, og Netto vinder priskrigen på økologisk frugt og grønt
Netto er billigst på økologisk frugt og grønt, og samtidig er det Netto, som inden for en måned har sænket priserne mest på økologisk frugt og grønt. Det slår Forbrugerrådet Tænk fast i en prisundersøgelse i deres magasin blandt de danske dagligvarebutikker.
Undersøgelsen fra Forbrugerrådet Tænk er baseret på indkøb af økologisk frugt og grønt i henholdsvis Netto, føtex, SuperBrugsen, Fakta, Rema 1000, Kiwi, Nemlig.com, Irma.dk, Irma og SuperBest.
Indkøbene er foretaget i december 2014 og igen i januar 2015. Netto har i løbet af den periode sænket priserne med 26 kroner, hvilket er det største prisfald blandt butikkerne. Det samme gælder discountkædens 45 døgnNetto-butikker.
For Nettos landedirektør ligger resultatet af Forbrugerrådet Tænks pristjek helt i tråd med Nettos årelange arbejde for at leve op til sit slogan om, at ”Alle skal have råd til økologi”.
– I år kan vi fejre 10-års jubilæum for vores ”Alle skal have råd til økologi”-slogan, og undersøgelsen fra Forbrugerrådet Tænk understreger, at når vi siger sådan noget, så gør vi det. Vi arbejder altid på at have de bedste priser i forhold til vores konkurrenter – særligt på økologi, forklarer landedirektør i Netto Brian Seemann.
Forbrugerrådets seniorrådgiver i fødevarepolitik, Camilla Udsen, siger til Politiken, at det er positivt, at konkurrencen på dagligvaremarkedet er med til at sikre forbrugerne billigere priser.
I undersøgelsen er indkøbskurven med økologisk frugt og grønt billigst i Netto – og næsten 10 procent billigere end Rema 1000, som ligger nummer to på listen.
Ifølge tal fra analyseinstituttet GfK Danmark er Netto den dagligvarekæde i Danmark, som har den største markedsandel på økologiske varer – herunder også økologisk frugt og grønt.