Forbrugerrådet: Mange spilder penge på fastnettelefon
Vanetænkning og nostalgi betyder, at flere hundredetusinde danskere smider penge ud af vinduet, fordi de har en hjemmetelefon, de meget sjældent bruger. Det skriver Søndagsavisen.
Godt hver tredje har udelukkende en fastnettelefon, fordi »det har jeg altid haft«, mens 31 procent fortæller, at de meget sjældent bruger den. Det viser en undersøgelse, som Wilke har lavet for teleselskabet 3.
»Det er en stor udgift for mange tusinde forbrugere, som faktisk ikke bruger deres hjemmetelefon og derfor ikke får noget for pengene. Samtidig er det en god forretning for teleselskaberne, som oven i købet har hævet priserne de seneste år,« siger Martin Salamon, teleanalytiker i Forbrugerrådet Tænk, til Søndagsavisen.
For de forbrugere, der sjældent bruger deres hjemmetelefon, kan der være mange penge at spare. Hvis man har bredbåndstelefoni hos et selskab, der opkræver et månedligt abonnement, kan man spare op til 500 kroner om året på det rene abonnement. Har man traditionel fastnettelefon, kan besparelsen være op til 2.000 kroner om året.
Ud over abonnementsprisen betaler de fleste kunder også for en fast mængde taletid i samme aftale. Derfor vil den reelle besparelse ofte være større endnu.
»Man skal spørge sig selv, om det kan betale sig. Hvor meget taler man egentlig i den? Er det virkelig pengene værd? For man kan altså komme langt på mobilmarkedet for de her penge,« siger Martin Salamon.
Antallet af telefoner i hjemmet har de seneste år været faldende. Alligevel er der fortsat 690.000 fastnetabonnementer i Danmark, mens 924.000 har et abonnement med bredbåndstelefoni, viser nye tal fra Erhvervsstyrelsens telestatistik.
BNB