Forbrugerråd om skandalesag: Vi kontakter VW
Forbrugerne skal vide om de er berørt af miljøskandalen, mener Forbrugerrådet Tænk, som overvejer søgsmål.
Forbrugerrådet Tænk tager mandag kontakt til Volkswagen Danmark for at få svar på om de danske forbrugere er berørt af skandalen, hvor 11 millioner biler på verdensplan er blevet manipuleret til at fremstå mere miljøvenlige, end de reelt er.
Det siger direktør i Forbrugerrådet Tænk Lars Pram, som synes, at det er skandaløst, at Volkswagen Danmark endnu ikke kommet med svar i sagen til de danske bilejerne.
– Vi kontakter Volkswagen Danmark mandag eller en af de nærmeste dage med nogle helt konkrete spørgsmål. Er danske forbrugere ramt? I så fald, hvor mange? Hvilke bilmodeller drejer det sig om, og hvad har de tænkt at gøre?
– Vi regner med hurtigt at få svar, siger han.
Og Forbrugerrådet Tænk er ikke bleg for at lægge sag an, hvis det viser sig, at danske biler også blevet manipuleret med.
– Hvis det viser sig, at de danske forbrugere systematisk er blevet snydt og har lidt et tab på baggrund af den her manipulation, så er vi i forbrugerrådet klar til at føre en retssag på vegne af de danske forbrugere.
– Men først skal vi have alle fakta på bordet, og derfor er det ærgerligt, at Volkswagen Danmark endnu ikke er kommet med nogle svar.
Volkswagens danske pressechef, Søs Ilum, har tidligere på ugen meldt ud, at de håber, de snart kan melde noget ud, men at de afventer det tyske hovedkontor.
– Vi er desværre nødt til at bede om både mediernes og forbrugernes tålmodighed. Vi har endnu ikke fået fakta fra fabrikken i Tyskland, og før vi får det, kan vi ikke oplyse om situationen i Danmark, siger hun.
Men det skal gerne snart ske, siger Lars Pram.
– Volkswagen skal hurtigt finde ud af om skandalen også berører danske forbrugere, og hvis det gør, så skal de så hurtigt som muligt tage kontakt til forbrugerne og betale dem en nødvendig og passende kompensation. Så kan vi slippe for en retssag.
/ritzau/