Forbrugerråd: Jagt på forsikrings-syndere går over stregen
Må dit forsikringsselskab filme dig, når du køber ind, elle følge dig på Facebook med en falsk profil, hvis de har mistanke om, at du svindler med forsikringen?
Svaret er klart nej, mener Forbrugerrådet Tænk. Ifølge direktør Lars Pram er den slags efterforskning ude af proportioner og går over stregen.
»Nogle af de metoder, som selskaberne bruger i dag, kan være meget intimiderende. Det kan være metoder som naboudspørgning, undercover-aktioner på Facebook eller detektivarbejde,« siger Lars Pram.
Spørgsmålet om forsikrings-efterforskning har vakt debat, efter Berlingske fredag kan fortælle, at forsikringsselskaber eksempelvis bruger skjulte optagelser eller sociale medier til at efterforske en person, hvis der er mistanke om svindel.
Lars Pram understreger, at han tager stærkt afstand fra forsikrings-svindel. Men er der mistanke om, at der fifles, så er det også strafbart og derfor en sag for politiet og ikke forsikringsselskabet, siger han.
»Vi mener, at hensynet til forsikringstager og forbruger må veje tungest. Man er uskyldig, indtil andet er bevist. Hvis der skal foretages egentlig efterforskning, så mener vi, at det en sag for politiet,« siger Lars Pram, der ikke vil gå ind i en diskussion om, hvorvidt politiet har ressourcer til at se på de sager, hvor selskaberne er mistænksomme.
»Det er politiet, der efterforsker sager om brud på straffeloven. Hvis det er opgaver, som de vurderer som vigtige, så regner jeg med, at de går ind i det,« siger han.
Lars Pram efterlyser bedre og strammere regler for, hvordan forsikringsselskaberne må agere. Det kan konkret gøre sig gældende ved at stramme op på forsikrings-branchens eget etiske regelsæt samt den officielle bekendtgørelse for god skik for blandt andre forsikringsselskaber.
»Det er nødvendigt, at der kommer bedre fælles regler for, hvordan selskaberne må overvåge kunder, der mistænkes for svindel,« siger Lars Pram.