Forbrugernes vagthund advarer: Advokater sender tvivlsomme regninger
En lange række borgere har fået regninger fra advokater for at have downloaded film ulovligt. Du skal skal imidlertid ikke betale, før du har undersøgt, om du virkeligt har gjort noget ulovligt, understreger Forbrygerombudsmanden.
Har du fået en regning for ulovligt downloaded film? – så skal du ikke straks betale regningen lyder opfordringen fra Forbrugerombudsmanden.
Den klare besked kommer, fordi en række advokatfirmaer er begyndte at kradse penge ind hos almindelige borgere, fordi folk efter advokaterne og deres klienters holdning, har downloaded film ulovlig. Det gælder film fra streamingtjenesten Popcorn Time.
Advokatfirmaerne oplyser, at de repræsenterer rettighedshaveren, og at forbrugernes IP-adresse er brugt til ulovligt at downloade en bestemt film på nettet. Forbrugerne får derfor mulighed for at betale et beløb, typisk i størrelsen 1.500-2.200 kr., som en slags godtgørelse eller forlig, mod at sagen lukkes.
Slå koldt vand i blodet
Og selvom du ikke helt styr på IP-adresser og tænker, at brevet ser sandfærdigt ud. Så er der altså ikke grund til at fare til muldvarpen og betale. I stedet for skal du undersøge, om advokaterne har ret i deres påstand. Om du har set downloaded film ulovligt. Det er nemlig ikke sikkert, at du har gjort noget forkert.
I hvert fald har en stribe borgere nu klaget til Forbrugerombudsmanden på grund af regningerne og fremgangsmåden, fordi de mener, at regningen er helt hen i vejret.
-Vi er blevet opmærksomme på det, fordi vi har fået fire klager. I forbindelse med vores sagsbehandling, kan vi se at omfanget er langt større, siger chefkonsulent forbrugermanden Ulrika Folkmann-Schjerbeck til newsbreak.dk.
Forbrugerne er utrygge
Hun vil ikke vurderer, om advokaten har ret eller ej.
– Vi giver forbrugerne det råd, at hvis de ikke mener, de har downloaded fil ulovligt, så skal de ikke betale, siger hun.
Er der tale om en advokat fyldt med fup?
– Det kan vi ikke sige noget om endnu.
Men er det ikke en slags omvendt bevisførelse, at det det er forbrugeren, der skal bevise, at vedkommende ikke har gjort forkert, og derfor ikke skal betale kravet fra advokaten?
– Jeg vil gerne understrenge, at det er den, der påstår, der er sket noget forkert, der skal bevise, at du har gjort noget forkert, lyder det fra chefkonsulenten .
Det, vi kan sige nu, er, er at forbrugerne er utrygge, tilføjer hun.