Flyveforbud giver milliardminus hos flyselskab
Flyselskabet Norwegian har været tvunget til at holde 18 fly på jorden det meste af 2019. Det har været dyrt.
Flyveforbuddet med flytypen Boeing 737 MAX har været en dyr omgang for Norwegian, der kommer ud af 2019 med et minus på 1,2 milliarder danske kroner.
Artiklen fortsætter under videoen.
Det viser selskabets årsregnskab, der er offentliggjort torsdag.
Flyveforbuddet har omfattet 18 af Norwegians fly og har alene kostet 740 millioner kroner. Norwegian har været nødsaget til at leje fly som reserve.
Resultatet for 2019 er en forværring på lidt over 100 millioner sammenlignet med 2018.
Problematiske fly
Forbuddet har været gældende siden marts sidste år og skyldes, at flytypen i 2018 og 2019 var involveret i to fatale flystyrt i Indonesien og Etiopien, der kostede 346 mennesker livet.
Myndigheder er nu ved at undersøge sagen. Det er uvist, hvornår MAX-flyene igen kan være på vingerne.
Norwegian skriver i sit regnskab, at det håber, at flyene er tilbage på vingerne i september.
Ud over MAX-flyene er Norwegians resultat også presset af, at der har været motorproblemer på selskabets Dreamliner-fly.
Stor omlægning
Det norske flyselskab har gennem 2019 været i gang med et stort spareprogram, da Norwegian efter en lang årrække med hidsig vækst kæmpede med pressede resultater og en hård gæld.
Det overordnede mål har været, at fokus skulle skiftes fra vækst til lønsomhed. Der er blevet lukket ruter og baser, fly er blevet solgt, og leverancer er udskudt.
Det har skåret 1,7 milliarder kroner af omkostningerne i årets løb, men har altså ikke været nok til at sikre et overskud.
Det er, på trods af at omsætningen sidste år steg med otte procent til 32,4 milliarder kroner.
For 2020 forventer Norwegian at kunne vende de røde tal til et overskud. Det er baseret på flere besparelser – herunder at antallet af udbudte billetter bliver skåret med 13-15 procent.
Derudover er forventningerne baseret på, at flyselskabet lander en aftale om kompensation med Boeing for problemerne med Max-flyene.
Erkender fejl på andre modeller
Flyproducenten Boeing erkendte tilbage i maj for første gang, at der har været fejl i software, der har forbindelse til 737 MAX-fly.
Ifølge Boeing har den software, som piloterne bruger til at træne manøvreringen af 737 MAX-fly, ikke formået at simulere de flyveforhold, som minder om dem ved de to styrt.
Nye ændringer vil dog “forbedre simulationen”, lyder det fra Boeing.
Ændring skyld i ulykker
Det er en ændring i 737 MAX-flyenes advarselssystem, som menes at være årsag til de to ulykker.
Advarselssystemet var designet til at advare piloter, hvis en af flyets sensorer leverede mangelfulde eller fejlagtige data til cockpittet om flyets hældning.
Men Boeing oplyste i begyndelsen af maj, at man måneder inden flyets debut i 2017 vidste, at advarselssystemet kun virkede, hvis man installerede en indtil nu valgfri funktion.
Boeing understregede dog i udtalelsen, at ændringen ikke havde udgjort en selvstændig sikkerhedsrisiko.